Maria | May 28, 2021

Top Gear test:Volkswagen Arteon

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Dobre vyzerá, je priestranný a dobre vybavený, ale tzv. „faktor wow“ je iba povrchový VÝHODY: Odvážny dizajn, množstvo priestoru, príjemná jazda NEVÝHODY: Nejazdí sa s ním tak dobre ako vyzerá 1. Prehľad Čo je zač? Arteon nie je, podľa Volkswagenu, náhradou za Passat CC, ale namiesto toho novým uchádzačom, ktorý má za cieľ pozdvihnúť VW na…

Dobre vyzerá, je priestranný a dobre vybavený, ale tzv. „faktor wow“ je iba povrchový

VÝHODY: Odvážny dizajn, množstvo priestoru, príjemná jazda

NEVÝHODY: Nejazdí sa s ním tak dobre ako vyzerá

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

1. Prehľad

Čo je zač?

Arteon nie je, podľa Volkswagenu, náhradou za Passat CC, ale namiesto toho novým uchádzačom, ktorý má za cieľ pozdvihnúť VW na novú úroveň. VW popisuje Arteon ako „avantgardné gran turismo“, o ktorom tvrdíme, že je to honosný hatchback, ktorý je vzhľadovo aj zvnútra veľký. Toto sú celkom slušné ambície, pretože na rozdiel od modelu Passat CC, je tento zameraný na niektorých prémiových konkurentov od značiek Audi a BMW. Konkrétne autá ako A5 Sportback a Rada 4 Gran Coupe.

Volkswagen počíta s tým, že modely Arteon sa im budú rovnať aj po stránke rozmerovej. Je to auto, ktorému nechýba veľkosť. Toto nemá za následok len dobrý výzor na ceste, ale aj celkový priestor vo vnútri.

Ľudia sa za ním budú otáčať: od VW sme ešte nikdy nevideli taký zjavný a extravagantný dizajn. Je rušným a zaujímavým v porovnaní s typicky zdržanlivou normou spoločnosti, najmä čo sa týka aktuálneho faceliftu, ktorý sa dočkal pridania lacno vyzerajúcich svetiel a štíhlej verzie kombi – Shooting Brake. Nehovoriac o Arteone R. s výkonom 316 koní. Vďaka parádnemu spracovaniu Arteon vyzerá ešte lepšie ako keď bol uvedený na trh v roku 2017, pričom máte na výber z väčšieho množstva doplnkovej výbavy.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Ceny začínajú na úrovni niečo nad 33 000 eur – čo naozaj nie je tak veľa, berúc v úvahu veľkosť tohto vozidla – ktorá vám zabezpečí 1,5-litrový benzínový agregát so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Upgrade na Shooting Brake predstavuje príplatok iba 900 eur.

V bežných Arteonoch máte na výber zo štyroch motorov – turbo benzíny s výkonom 148 koní a 187 koní a turbodieselov s výkonom 148 koní a 197 koní. Môžete pridať sedemstupňový automat DSG a pohon všetkých kolies 4Motion v závislosti od výbavy (odporúčame si ich priplatiť, ak si to môžete dovoliť), pričom Arteon R disponuje obidvomi týmito prvkami výbavy bez príplatku. Plug-in eHybrid tu bude už čoskoro.

Domnievame sa, že tento model bude mať úspech – zdá sa, že priemerný výkon radu Arteon sa v priebehu času posunul smerom nadol, dokonca aj pri zavedení modelu R, čo naznačuje, že ľudia si žiadajú niečo trochu efektívnejšie.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Odráža sa to dokonca aj vo výbere kolies. Pri predstavení nám bolo povedané, že Arteon bol navrhnutý na jazdu s 20-palcovými diskami, aby tieto čo najlepšie vypĺňali podbehy a zodpovedali tak celkovému dizajnu. Po facelifte prichádza na trh so 17-palcovými zliatinami (s názvom Cardiff, podľa stratégie VW pomenovať všetky svoje kolesá podľa miest na mape), pričom 18- a 19-palcové disky sú za príplatok.

2. Jazda

Aký je na ceste?

Existuje zábavná vec, ktorá jemne mení naše pocity pri rôznych modeloch od skupiny VW Group, potom čo z nich vylezieme. Táto vec sa nazýva „očakávanie“. Strašidelné správanie Audi S3 sklame každého, kto očakáva príliš veľa od označenia Quattro, zatiaľ čo podobné správanie v Octavii vRS je úplne v súlade s charakteristikou toho auta ako „rýchleho hatchbacku pre rodičov“.

Čo je mierne komplikovaný spôsob vysvetlenia, prečo vaša prvá jazda v Arteone bude  pravdepodobne sklamaním. Jazdí ako veľký Volkswagen. Jazdí ako Passat, hoci tak nevyzerá, takže by vám bolo odpustené, že vás trochu ohromila jeho mäkká, uvoľnená jazda a je predvolené na bezpečnú a úhľadnú prepravu, nič čo by pripomínalo obratnosť BMW Rady 4.

Ale nakoniec je to klasický sedan s náhonom na prednú nápravu, ktorý strávi väčšinu svojho života jazdením po rovinkách po dlhú dobu. Odkláňať sa od športovej jazdy a prikláňať sa čo najviac k pohodliu je presne to, čo by mal robiť.

Benzín s výkonom 268 koní, ktorý zvykol byť najvyššou výbavou, nikdy celkom nepoháňal Arteon s takou energiou, akú by jeho technické parametre mohli naznačovať; pre všetok ten slušný krútiaci moment dostupný pri nízkych otáčkach je potrebné ho vyžmýkať, aby sa dokázal pohybovať spôsobom, ktorý by sme mohli nazývať bujarým. Preto benzínový motor s výkonom 187 koní, ktorý je momentálne na čele (prinajmenšom pod veľkým Arteonom R), pôsobí, že sa celkom namáha a ani motor pri vyššom výkone neznie obzvlášť dobre.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Takže ho nežmýkajte. Udržujte veci pokojné, osvojte si niektoré z postojov Arteonu „laissez faire“ a oceňte ten luxusný priestor a technológie, ktorých je plno. Čoskoro sa dočkáme jazdy v modeli Arteon R, ale máme podozrenie, že jeho zavedenie umožnilo inžinierom spoločnosti VW zvýšiť agresivitu v tejto najvýkonnejšej verzii, zatiaľ čo ostatné modely boli určené na masový predaj a minimálny zážitok z bláznivej jazdy.

Doplaťte si za špeciálne adaptívne pruženie, ktoré ponúka prispôsobenie jazdy pomocou obvyklých nastavení, ako sú Comfort, Normal a Sport, a tiež pomocou posuvnej lišty, vďaka ktorej si nastavíte zlatú strednú cestu aj v rámci týchto predvolených režimov. To je celkom veľa možností nastavenia si odpruženia a pokiaľ nie ste prehnane citlivý na váš zadok, tak si nejaký výrazný rozdiel medzi nimi ani nevšimnete.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Nikdy sme neboli toho názoru, keď sme 1,8-tonový Arteon preháňali po zákrutách, že tvrdší podvozok, než aký je v režime Comfort, by bol potrebný. Toto nie je ten typ auta, s ktorým by sa dalo vyblázniť, pričom mód Sport iba znižuje komfort z jazdy. Široký rozchod kolies prispieva k dobrej stabilite, voliteľný 4Motion so sebou prináša upokojujúcu trakciu, priľnavosť je vysoká a riadenie presné a ak mu niečo chýba, je to spätná väzba.

Toto všetko je v poriadku, ale vraciame sa k tej hádanke „očakávania“. Iste, vzhľadom na príťažlivý vzhľad, by nebolo na škodu, keby – odhliadnuc od schopnosti prekonávať množstvo kilometrov na diaľniciach a dobrému spracovaniu – bola jazda s ním iba o niečo príťažlivejšia.

3. Interiér

Rozloženie, vyhotovenie a priestrannosť

Vo vnútri je veľký, Arteon je mimoriadne vhodný pre štyri dospelé osoby a obstojne pohodlný pre päťpasažierov. Interiérom je typickým Volkswagenom, ktorý je elegantne navrhnutý a ľahko ovládateľný. Stredu palubnej dosky dominuje veľká dotyková obrazovka s množstvom informácií a možností zábavy (enetrtainment). Pri facelifte Arteonu bola väčšina tlačidiel na palubnej doske nahradená dotykovým lesklým čiernym povrchom. Niekoho to môže rozčúliť, ale prinajmenšom – na rozdiel od Golfu Mk8- sú tlačidlá klimatizácie natrvalo pod dotykovou obrazovkou, a nie zakomponované do menu dotykovej obrazovky.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Namiesto konvenčných tlačidiel je k dispozícii digitálny displej, ktorý je konfigurovateľný tak, aby zobrazoval možnosti navigácie alebo zábavy, ako aj digitálne popísané prístrojové vybavenie. Sedadlá sú pohodlné, jazdná poloha vynikajúca a výhľad je prekvapivo dobrý napriek zúženej línii strechy.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Práve na zadných sedadlách prekvapí Arteon najviac. Vzadu je veľa miesta, priestor pre nohy je dobrý, aj keď, ak ste vyšší ako 180 cm, mohli by ste sa cítiť mierne obmedzení v priestore nad hlavou. Bezrámové dvere zvýrazňujú pocit luxusu a tiež uľahčujú prístup, zatiaľ čo malé okno v C-stĺpiku siaha až za ramená cestujúcich na zadných sedadlách, čo zvyšuje vzdušnosť a zvýrazňuje príjemný pocit na zadných sedadlách.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Pridajte rozmerný batožinový priestor – 563 litrov so sedadlami hore a 1 557 litrov pri sklopených sedadlách – prístup do ktorého je umožnený prostredníctvom obrovských zadných dverí a Arteon by mohol byť popísaný ako veľmi žiaduci automobil, ktorý ale neuberá nič zo svojej praktickosti.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Najmä teraz, keď je k dispozícii Shooting Brake s ešte väčším priestorom. Taktiež dostupný ako R-ko s výkonom 316 koní. Špičkové rodinné kombi?

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

4. Vlastníctvo

Prevádzkové náklady a spoľahlivosť

V Top Gear Garage sme prednedávnom zabehli naftový Arteon s výkonom 237 koní a o našich skúsenostiach sa dočítate tu . „Toto je jeden z tých automobilov, s ktorými musíte chvíľu žiť, aby ste si zvykli“ uviedol jeho majiteľ Jason Barlow. „Je to skutočné GT maskované ako kupé, ktoré je priestranné ako limuzína s neočakávane veľkým objemom batožinového priestoru a súčasne dosahuje lepšiu celkovú spotrebu paliva, než veľa menších a ekologickejších automobilov.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

„Po stránke dynamiky to nie je nič špeciálne. Je príliš ťažký a dokonca aj pri aktívnom tlmení je niekedy odpruženie paradoxne príliš tvrdé, ale zároveň aj jemne nestabilné, najmä keď zídete z diaľnice na medzimestské cesty.“

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

„Arteon, ako univerzálny automobil do každej situácie, je veľmi pohodlný. Približuje sa k triede S, ako bežec na dlhé trate. Sedadlá sú vynikajúce a zatiaľ čo prostredie v kabíne je trochu strohé, VW vyšperkoval dotykovú obrazovku a digitálnu palubnú dosku, ktoré sú intuitívne a jednoduché na použitie. Systémy v najnovších automobiloch od BMW a Mercedesu majú viac „vrstiev“ a viac možností na personalizáciu; v skutočnom svete, za nepriaznivého počasia alebo pri uviaznutí na diaľnici je Arteon schopným a užívateľsky príjemným spoločníkom.“

Tak a tu to máte. Neočakávajte, že vám z Arteonu spadne sánka, dajte mu trochu času, aby sa nenápadne s vami zžil, a pravdepodobne si s ním vybudujete silné puto.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Ak chcete nejaké rozumné čísla, potom sa CO2 emisie, vo verziách iných ako R-ko, pohybujú medzi 128 a 180 g/km a pokiaľ sa rozhodnete pre základný dieselový model, či už manuál alebo automat, dosiahnete priemernú spotrebu na úrovni niečo nad 4,7 litra. Máme podozrenie, že najštedrejšie daňové sadzby (a hypoteticky vyrátané, najlepšie priemerné spotreby) sa budú vzťahovať na nadchádzajúcu verziu eHybrid, zatiaľ čo najväčšie prevádzkové náklady – ale aj najvzrušujúcejšie pocity z jazdy – sa budú vzťahovať na R-ko. Ako už bolo spomenuté, Shooting Brake stojí je len o 900 eur viac. Pokiaľ dokážete strpieť mierne horšiu priemernú spotrebu, je toto pravdepodobne tá správna cesta.

5. Verdikt

Záverečné myšlienky a výber modelu

Dobre vyzerá, je priestranný a dobre vybavený, ale tzv, „faktor wow“ je iba povrchový

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Vydať sa do boja s Audi a BMW na tak úzkom trhu je veľmi odvážny krok od Volkswagenu, a to aj pri rovnako odvážnom a dômyselne vybavenom automobile akým je Arteon. Pri jazde nevyniká oproti svojim súperom – čo je pri prvotnom zoznámení problém, aj keď časom už možno menej. Ale najväčšou prekážkou, ktorej Arteon čelil pri svojom predstavení, bol nedostatok luxusu značky VW.

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/arteon

Skutočnosť, že VW vytvoril úplne nový dizajn karosérie, ako aj výkonná verzia R, naznačuje, že Arteon prekonal určité prekážky, hoci zavedenie malinkého benzínového motora s cenou blízkou 33 000 eur taktiež naznačuje, že práve hodnota tohto auta a nie jeho dizajn je najväčším lákadlom.

Tak či onak, tomuto autu najviac svedčí, pokiaľ od neho nemáte priveľké očakávania. Ak očakávate poriadneho súper pre Gran Coupe, budete sklamaní. Uvažujte o ňom ako o Passate, ktorý sa zmenil na štýlového influencera a zrazu naňho budete mať úplne iný pohľad.

Zdroj:TopGear.com

advertisement