Maria | May 12, 2021

Hyundai i30 Fastback

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Vyzerá slušne, dobre sa šoféruje a je pomerne praktický, ale stále bude pravdepodobne vzácnym kúskom na britských cestách VÝHODY: Vyzerá špičkovo, dobré riadenie, 1,5-litrový motor je tichý a prepracovaný, primerane praktický NEVÝHODY: Jazda je príliš tvrdá, zdržanlivá automatická prevodovka, znížená zadná viditeľnosť, menšie množstvo variantov modelov Prehľad Čo je to? Hyundai i30 hatchback sa zmenil na…

Vyzerá slušne, dobre sa šoféruje a je pomerne praktický, ale stále bude pravdepodobne vzácnym kúskom na britských cestách

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

VÝHODY:

Vyzerá špičkovo, dobré riadenie, 1,5-litrový motor je tichý a prepracovaný, primerane praktický

NEVÝHODY:

Jazda je príliš tvrdá, zdržanlivá automatická prevodovka, znížená zadná viditeľnosť, menšie množstvo variantov modelov

Prehľad

Čo je to?

Hyundai i30 hatchback sa zmenil na sedan-kupé. „Hatchalooupe“, ak chcete, do veľkej miery podobný formátu BMW radu 2 Gran Coupe a Mercedesu-Benz CLA. Ibaže Hyundai je lacnejší (prirodzene) a skutočne lepšie vyzerajúci (počkať, čo?).

Ako je pri podobných automobiloch typické, i30 Fastback je o niečo nižší a dlhší ako hatchback, na ktorom je postavený (aj keď rázvor náprav je rovnaký). Batožinový priestor je v skutočnosti o niečo väčší ako pri hatchbacku (395 litrov pri hatchbacku a 450 litrov pri fastbacku, oboje so sedadlami hore) a možno prekvapivo, dospelí pasažieri sediaci vzadu majú dostatočný priestor na hlavu. Takže uprednostnenie fastbacku pred hatchbackom nie je na úkor praktickosti. Je to slušný kúsok.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

I30 Fastback je ponúkaný iba vo forme N-Line alebo plnohodnotného N-ka. Prvý menovaný má agresívne predné a zadné nárazníky, 18-palcové zliatinové disky kolies a športové sedadlá, vďaka ktorým vyzerá celkom podobne ako druhý menovaný. Čo je veľmi dobrá vec.

N-Line dostane nový 1,5-litrový štvorvalec so 48-voltovým mild-hybridným pohonom a šesťstupňovou manuálnou alebo sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Za týmito modrými slovami sa skrýva naša recenzia vynikajúcej i30N.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Novinkou pre rok 2020 v rámci radu i30 (hatch, Fastback, Tourer a N) je tiež odvážnejší štýl (väčšia maska ​​chladiča a nové predné/zadné svetlá), ako aj najnovší systém infotainmentu a aktívnej bezpečnosti z dielne Hyundai.

Láka vás? Model i30 Fastback je drahší o viac ako 820 eur oproti ekvivalentnému hatchbacku i30, s cenovkou o málo presahujúcou 27 300 eur. Hatchback, odpoveď Hyundaiu na modely Ford Focus a Volkswagen Golf, je samozrejme k dispozícii vo viacerých variantoch so zelenšími a menej výkonnými motormi, ktoré začínajú na cene približne 22 000 eur.

Fastback je tiež relatívne vzácny, keďže predstavuje iba 15% predaja zo všetkých i30 (50% hatchback, 35%  Tourer). 

Jazda

Aké je na ceste?

Fastback samozrejme nemá taký výkon, ktorý by zodpovedal jeho vzhľadu N-Lite – pod kapotou je nový 1,5-litrový štvorvalcový preplňovaný benzínový motor s výkonom 158 koní a 254 Nm krútiacim momentom a s časom 8,6 sekundy (8,8 pri automate) pri akcelerácii 0-100 km/h. Uvedený motor poháňa iba prednú nápravu a je k dispozícii aj v forme hatchbacku, opäť však iba v kombinácii s N-Line.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Je to tichý a pomerne kultivovaný motor aj pri vysokých otáčkach. Ani to neznie strašne. Výkon je primeraný, nič viac. 48-voltový mild-hybridný systém znamená super plynulé naštartovanie/vypnutie motora, spolu s „plachtením“ pri vypnutom motore v režime Eko (ktorý sa otravne, automaticky zapne pri každom naštartovaní). Na zmiešanej trase dlhej 160 kilometrov sme dosiahli spotrebu pod 7 litrov (oproti oficiálne uvádzanej 6l spotrebe), čo je pôsobivé.

Štandardom je šesťstupňová manuálna prevodovka, ale za príplatok 1 300 eur môžete mať sedemstupňovú dvojspojkovú automatiku. Prevodové stupne automatu sú plynulé a rýchle, ale ako mnoho automobilov v dnešnej dobe, je trošku váhavá pri preraďovaní mimo pred-nastavených otáčok (čo je obzvlášť frustrujúce na frekventovaných križovatkách a kruhových objazdoch), pričom neustále túži preradiť na vyšší prevodový stupeň a trochu sa zdráha podradiť, pokiaľ poriadne nedupnete na plynový pedál. To je škoda, vzhľadom na silu nového osemstupňového DCT modelu i30N.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Na nervy je to, že k dispozícii nie sú žiadne pádla namontované na volante, ale predsa len môžete radiť manuálne klepnutím do radiacej páky na jednu stranu a potiahnutím za nižší prevodový stupeň a zatlačením za vyšší prevodový stupeň. Malo by to byť naopak.

Tu je niekoľko ďalších zvláštností, ktoré pripisujeme automatickej prevodovke – máme pocit, že v spodnej časti plynového pedála je malé mŕtve miesto. Všimnete si to, keď budete chcieť udržiavať rýchlosť jemným stláčaním plynového pedálu v zónach s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 – 50 km/h. A keď sa motáte v premávke a ste neustále na brzdách – hovoríme o rýchlosti 3-5 km/h – stop and go sa občas náhle aktivuje a z ničoho nič prudko zabrzdí auto. Toto sa vašim cestujúcim nebude páčiť.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Takže s prihliadnutím na toto všetko by sme navrhli držať sa radiacej páky. Zatiaľ sme si to nevyskúšali, ale malo by to spôsobiť, že v aute sa budete cítiť o niečo lepšie a energickejšie. Okrem toho ďalšie výdavky na toto auto posúvajú Fastback N-Line oveľa bližšie k cene skutočného N-ka.

i30N je jedným z najzábavnejších rýchlych hatchbackov, ktoré si môžete kúpiť za dobrú cenu. A obyčajná i30 je tiež celkom dobrá. Určite si tu užijete zábavu, ale nie je taká interaktívna ako Ford Focus ani taká agilná ako nový Seat Leon. Šoféruje sa dobre, akonáhle prídete na to, ako vypnúť asistenciu udržiavania sa v jazdnom pruhu, a zároveň pohyb karosérie pri zmenách smeru jazdy nie je taký veľký. Tuhšie odpruženie N-Lineu znamená, že jazda je tvrdšia, ako by sa nám páčilo, ale nie až tak tuhá, že by ste si mysleli, že šoférujete skutočné N-ko.

Interiér

Rozloženie, vyhotovenie a priestrannosť

Spraviť z auta kupé zvyčajne znamená obetovanie priestoru pre cestujúcich a/alebo priestoru v kufri. Aj keď má batožinový priestor modelu i30 Fastback horšie využiteľný tvar ako hatchback a ložná plocha je vyššia, tak z hľadiska čistého úložného priestoru je v skutočnosti o dosť väčší – 395 litrov v hatchbacku (so sedadlami hore) a v prípade Fastbacku 450 litrov. Pri sklopených zadných sedadlách nie je žiadny rozdiel.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Na tému zadných sedadiel – aj napriek elegantnejšej línii strechy je k dispozícii ešte stále dosť miesta na hlavu. Pomohlo by trochu väčší priestor pre kolená – mám 180 cm a ťažko by som si sadol za niekoho s mojou výškou, prípadne by som mal kolená natlačené o zadok predného sedadla. Tvrdé plastové operadlá sedadiel tomu tiež nepomáhajú.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Jedna vec, ktorá je líniou strechy zhoršená, je zadná viditeľnosť – výhľad skrz zadné úzke okno nie je dobrý a taktiež ani nie je žiadny zadný stierač na udržanie čistoty.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Vpredu je to rovnaké ako pri hatchbacku i30 a Toureru. Najnovší facelift pridáva modernejší dotykový displej infotainmentu, ktorý vyzerá skvele a používa sa dosť jednoducho, a slovami spoločnosti Hyundai „kultivovanejšie a modernejšie vetracie otvory“. Hmm. Všetko je dobre usporiadané a jednoducho použiteľné. Našťastie obrazovka infotainmentu sa používa iba pri nastavení médií a navigácie – klimatizácia má samostatné fyzické ovládanie.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Prístrojový panel je tvorený 7-palcovým displejom ohraničený konvenčným otáčkomerom a ukazovateľom paliva/teploty. Pohybujete sa v ňom pomocou tlačidiel na volante. Je to v poriadku, ale popri obrazovkách pri modeloch Focus/Golf sa cítite trochu „staro-technologicky.“ To isté sa dá povedať o interiéri ako celku – vyzerá tak trochu ako z predošlej generácie. 

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Sedadlá modelu N-Line sú pohodlné – nastaviteľná opora pre stehná je pekným doplnkom – a poloha vodiča je dobrá. Materiály sú dostatočne pevné, ale miestami vyzerajú trochu lacno.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Vlastníctvo

Prevádzkové náklady a spoľahlivosť

Zatiaľ čo hatchback i30 a Tourer majú k dispozícii veľké množstve rôznych interiérových doplnkov a rôznych motorov, Fastback je dostupný iba v prevedení N-Line alebo ako plnokrvné N-ko. Ak vás zaujíma plnokrvné N-ko, prečítajte si našu recenziu kliknutím na tieto modré slová.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

N-Line dostal 1,5-litrový zážihový motor s 48-voltovým hybridným pohonom a s možnosťou výberu medzi šesťstupňovou manuálnou alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Držíme sa manuálu – Hyundai tvrdí, že auto je o niečo efektívnejšie z hľadiska spotreby paliva (6,2 l a 141 g/km pre manuál, oproti 6 l a 136 g/km pre automat), ale v prvom rade je drahšie a nie je bez problémov.

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Štandardná výbava je veľkorysá a jediný príplatok predstavuje metalická farba. Dostanete dvojzónovú klímu, LED svetlomety, veľký systém infotainmentu (s CarPlay / Android Auto) a veľa iného. Štandardná bezpečnostná súprava obsahuje autonómne núdzové brzdenie a asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, plus systém, ktorý pípne, ak sa auto pred vami v premávke vzdiali a vy tam stále sedíte a fičíte na dotykovej obrazovke alebo kričíte na deti.

Záruka je 5-ročná, bez ohľadu na to, koľko za ten čas cestujete, a dostanete cestnú asistenciu v dĺžke jedného roka.

Verdikt

Záverečné myšlienky a výber konkrétneho variantu

„Vyzerá slušne, dobre sa šoféruje a je pomerne praktický, ale stále bude pravdepodobne vzácnym kúskom na britských cestách“

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Hyundai s kvalitami Mercedesu CLA za cenu „Hyundaiu“ vyzerá dobre, vďaka štýlu inšpirovanému N-kom a strechou pripomínajúcou kupé. Zároveň je aj relatívne praktické, s veľkým kufrom a dostatkom priestoru na hlavu (nie priestorom pre kolená), aby sa dospelým vzadu pohodlne sedelo. 1,5-litrový benzínový motor je dostatočne razantný, kultivovaný a ekonomický. Namiesto DCT, ktorý môže byť miestami ospalý, budete chcieť zostať pri štandardnom šesťstupňovom manuáli. Jazdí dostatočne dobre, ale nie tak zábavne ako Ford Focus alebo Seat Leon. 

https://www.topgear.com/car-reviews/hyundai/i30-fastback

Fastback tradične predstavuje iba asi 15% podiel predaja zo všetkých i30 vo Veľkej Británii, takže asi chápete, prečo Hyundai neponúka množstvo rôznych špecifikácií a motorov. To je škoda – obzvlášť by bola vítaná možnosť vzdať sa tuhého odpruženia N-Line a znížiť tak výdavky. Celkovo slušné auto a niečo trochu odlišné, ale pravdepodobne zostane na britských cestách vzácnym kúskom. Plnokrvná i30N nie je až o toľko nákladnejšia. Chcete si na ňu našetriť, verte nám. Každý jeden cent sa oplatí.


Zdroj: TopGear

advertisement