Maria | April 30, 2021

Zabudnuté elektromobily: Honda EV Plus

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Malý 120-kilometrový EV je prastarým otcom Hondy e Čo je to? Mysleli ste si, že „e“ bol prvým produkčným EV spoločnosti Honda? Zamysli sa znova. Spoločnosť Honda začala pracovať na elektromobiloch koncom osemdesiatych rokov – posledná veľká japonská automobilka, ktorá to urobila – a svoj prvý pokus ukončila v roku 1997.  Rovnako ako väčšina ostatných elektromobilov z…

Malý 120-kilometrový EV je prastarým otcom Hondy e

https://www.topgear.com/car-news/electric/forgotten-electric-cars-honda-ev-plus#1

Čo je to?

Mysleli ste si, že „e“ bol prvým produkčným EV spoločnosti Honda? Zamysli sa znova. Spoločnosť Honda začala pracovať na elektromobiloch koncom osemdesiatych rokov – posledná veľká japonská automobilka, ktorá to urobila – a svoj prvý pokus ukončila v roku 1997. 

Rovnako ako väčšina ostatných elektromobilov z deväťdesiatych rokov, ako sú GM EV1 a Toyota RAV4 EV, slúžila v skutočnosti aj Honda EV Plus veľmi konkrétnemu účelu. Bol to automobil vyhovujúci predpisom, vyrobený hlavne na splnenie mandátu vydaného Kalifornskou radou pre zdroje vzduchu (CARB), ktorá od roku 1998 uviedla, že dve percentá z predaja automobilky v štáte budú musieť byť elektromobily. 

To znamená, že je to v skutočnosti dosť zaujímavé auto na technickej úrovni. Pravdepodobne medzi dômyselnejšie skonštruovanými elektromobilmi svojej doby. 

https://www.topgear.com/car-news/electric/forgotten-electric-cars-honda-ev-plus#2

Akú technológiu použila?

Honda EV Plus bola prvým elektromobilom od hlavného výrobcu, ktorý používal nikel-metal hydridovú (NiMH) batériu. Spoločnosť Honda uviedla, že batéria 28,7 kWH, ktorá vážila takmer pol tony, mala „dvojnásobnú energiu a životnosť“ oproti oloveným batériám namontovaným na väčšinu ostatných elektromobilov z danej éry. 

Nie je to však tak, že by EV Plus dokázala na jedno nabitie prejsť oveľa ďalej. Spoločnosť Honda varovala majiteľov, aby očakávali dojazd 100 až 120 kilometrov, pričom EPA oficiálne ohodnotila EV Plus na 121 km, testy však zistili, že mimoriadne opatrná jazda (a vypnutie klimatizácie) môže predstavovať dojazd až 160 km. 

220-voltový napájací zdroj by mohol poskytnúť 80-percentné nabitie za dve hodiny, zatiaľ čo úplné nabitie bežnej domácej zásuvky trvalo údajne asi 24 hodín.

https://www.topgear.com/car-news/electric/forgotten-electric-cars-honda-ev-plus#3

Bolo to rýchle?

Elektromotor EV Plus mal iba 66 koní, takže nie, naozaj to nebolo rýchle. Štvormiestny trojdverový hatchback s hmotnosťou 1600 a viac kilogramov mohol dosiahnuť rýchlosť 50km/h za 4,9 s. Jeho maximálna rýchlosť bola údajne „viac ako 120 km/h“. 

https://www.topgear.com/car-news/electric/forgotten-electric-cars-honda-ev-plus#4

Bolo to lacné?

Opäť nie. Batéria NiMH s novou generáciou (pre danú éru) pridala do EVSP ‘MRSP podľa odhadov 20 000 dolárov. Jeho katalógová cena bola 54 000 dolárov, čo bolo/je poriadne veľa peňazí, ale Honda nedovolila, aby si ich niekto kúpil priamo. Jeden ste si museli prenajať na tri roky, len s cenovkou 500 dolárov mesačne. Aspoň potom ste neboli v napätí pri výmene batérie, ktorá bola údajne nevyhnutná každé tri roky. 

Spoločnosť Honda si celkovo prenajala 330 vozidiel a sľúbila, že „budú pokračovať v poskytovaní a opätovnom prenájme na neurčito“. Niektorí nájomcovia sa mohli svojich vozidiel na chvíľu držať po tom, čo boli ich dohody uzavreté, ale všetky autá boli nakoniec stiahnuté, vyradené z prevádzky a zničené, keď sa Honda rozhodla sústrediť sa na hybridy. 

Spoločnosť v tom čase uviedla, že nemá v pláne vyrobiť ďalší elektromobil, kým nedôjde k „výraznému zlepšeniu technológie, ktorá v súčasnosti obmedzuje automobily, ako je elektromobil, na 120 km medzi osemhodinovými dobami nabíjania“. 

Na vývoj vozidiel s palivovými článkami bola použitá technológia z programu EV Plus. 

https://www.topgear.com/car-news/electric/forgotten-electric-cars-honda-ev-plus#5

Povedz mi o tom niečo zaujímavé.

EV Plus má niečo spoločné s VW ID.R. Okrem toho, že sú obe samozrejme elektrické. 

Áno – EV Plus kedysi držal rekord v najrýchlejšom elektromobile, ktorý dokončil Pikes Peak International Hill Climb. Teruo Sugita najazdil 12,42 míle dlhú trať, potom zmes asfaltu a štrku, v upravenom modeli EV Plus „Type R“ za 15 minút a 19 sekúnd. 

https://www.topgear.com/car-news/electric/forgotten-electric-cars-honda-ev-plus#6

Aké elektromobily vyrába teraz spoločnosť Honda?

Iba jednu – brilantnú Honda e. Iste, je to kompromitované – na poplatok to nemôže ísť príliš ďaleko, nie je to príliš priestranné a nie je to lacné – ale nemôžete si pomôcť a nepodľahnúť tomu. Očakávajte, že v najbližších rokoch dorazí oveľa viac elektrických vozidiel Honda. 

https://www.topgear.com/car-news/electric/forgotten-electric-cars-honda-ev-plus#7

Prečo to zlyhalo a čo sme sa z toho dozvedeli?

Rovnaký dôvod, prečo jeho súčasníci zlyhali – keď sa uvoľnil mandát CARB, výrobcovia sa rozhodli opustiť elektromobily, ktoré boli skutočne nútení vyrábať (pod bolesťou, že im v Kalifornii zabránia predávať akékoľvek automobily). Vývoj a údržba týchto EV boli nákladné (výmeny batérií nie sú lacné) a dopyt bol nízky. Honda, rovnako ako Ford, Toyota a GM, sa rozhodla odvolať a zničiť tých pár automobilov, ktoré vypustila do voľnej prírody. 

Dokázala Kalifornia zachovať mandát tak, ako bol pôvodne napísaný, a výrobcom nezostávalo nič iné, len pokračovať vo vývoji čistých elektromobilov do 90. rokov a začiatkom obdobia Noughties, mohli by sme už teraz všetci jazdiť na dostupných EV s dojazdom 800 km? Kto vie. 

Zdroj: TopGear

advertisement