Maria | November 4, 2020

Vynašiel Nissan rozumné športové auto s modelom AP-X?

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Koncept Nissan z deväťdesiatych rokov bol ľahký a aerodynamický. To znie dobre nudne Športové auto Nissan z deväťdesiatych rokov? Prihlás ma… Držte svoje kone, najskôr by ste si mali prečítať to malé písmo. Toto je koncept Nissan AP-X, ktorý bol predstavený na autosalóne v Tokiu v roku 1993 a bol navrhnutý so zámerom „spojiť potešenie so zodpovednosťou“, čo…

Koncept Nissan z deväťdesiatych rokov bol ľahký a aerodynamický. To znie dobre nudne

https://www.allcarindex.com/concept/japan/nissan/ap-x/

Športové auto Nissan z deväťdesiatych rokov? Prihlás ma…

Držte svoje kone, najskôr by ste si mali prečítať to malé písmo. Toto je koncept Nissan AP-X, ktorý bol predstavený na autosalóne v Tokiu v roku 1993 a bol navrhnutý so zámerom „spojiť potešenie so zodpovednosťou“, čo znie trochu vzájomne sa vylučujúco, podľa nášho názoru. Dizajn je však dômyselne navrhnutý a má dokonca aj celkom slušný motor. Možno mu dáme za pravdu, aj keby sme sa mýlili. 

https://www.carstyling.ru/en/car/1993_nissan_ap_x/images/18652/

Áno, vyzerá aerodynamicky efektívne.

Vyzerá, no nie? Aj keď má tiež výrazný vzhľad pavúka, ktorý sa skrýva pod kameňom. Veľmi klzké. V skutočnosti mal AP-X koeficient odporu 0,20 vďaka zaobleným hranám, plochej spodnej strane a skosenej zadnej časti. A radi si zaobstaráme aj tie disky pripomínajúce panvicu na pizzu.

https://www.carstyling.ru/en/car/1993_nissan_ap_x/images/38076/

Ďalšia z týchto vízií budúcnosti?

Cieľom konceptu zjavne nebolo ukázať možnú budúcnosť, ale alternatívnu prítomnosť. To bol návrhárov nápad, ako by mohlo vyzerať športové auto, keby osemdesiate roky dopadli lepšie.

https://www.carstyling.ru/en/car/1993_nissan_ap_x/

Dizajn vyzerá akosi povedome…

AP-X navrhol známy automobilový dizajnér Marcello Gandini, ktorého si môžete pamätať pre jeho práce na Lamborghinis Miura, Countach a Diablo, ako aj na Lancii Stratos. Nehovoríme, že ten muž dobre vyzerá, ale svoju prácu má určite rád. V súčasnosti má asi okolo 80 rokov a určite berie veci už trošku na ľahšiu váhu a v poslednej dobe viac venuje tvorbe helikoptér a nákladných automobilov. Určite však patrí AP-X k lepšej práci v neskoršej časti jeho kariéry.

https://www.carstyling.ru/en/car/1993_nissan_ap_x/images/38081/

Počkajte, ale videli ste jej zadnú časť?

Dobre, takže možno je lepšie zamerať sa na počiatočnú časť jeho kariéry. Je to ako v polovici deväťdesiatych rokov, keď Ford Scorpio pripomínal radiátor. Je dobré, že cibuľovitá zadná časť má aerodynamický účel, pretože inak by ste si mohli myslieť, že to bola len nešťastná práca na dizajne. V skutočnosti je medzi týmito zaoblenými hranami inovatívny motor V6. 

https://www.carstyling.ru/en/car/1993_nissan_ap_x/images/44790/

Poďme si teda povedať podrobnosti o motore…

Ľahký benzínový motor V6 s objemom 3,0 litra a priamym vstrekovaním bol vo svojej dobe celkom technickou radosťou. K dispozícii bolo 250 koní pri opojných 7 000 ot./min, ale ďalších detailov je už pomerne málo.. Aby ste sa za volantom príliš nebavili (práve tu prichádza na rad zodpovedná časť), bola medzi motorom a vozovkou prevodovka CVT. 

https://www.carstyling.ru/en/car/1993_nissan_ap_x/images/38084/

Ale ten interiér nevyzerá veľmi koncepčne.

Interiér je prekvapivo konvenčný, ale aj množstvo tlačidiel na palubnej doske funguje prekvapivo dobre. Kokpit zameraný na vodiča je vybavený veľkými tlačidlami, ktoré pravdepodobne uľahčujú jeho používanie pri jazde v zákrutách pri nesprávnej rýchlosti. 

https://www.carstyling.ru/en/car/1993_nissan_ap_x/images/44794/

Čo sa stalo s konceptom AP-X?

Toto je veľmi dobrá otázka. O AP-X sa hovorilo, že je pripravená na výrobu, a do výroby sa mohla dostať okamžite, ale zjavne AP-X nevzbudzovala dosť nadšenia a možno si Nissan myslel, že má vo svojej ponuke dostatok športovosti v podobe robustného 300ZX v showroomoch. V povedomí verejnosti zostal z modelu AP-X iba dizajnový model automobilu, ktorý je vystavený v hlavnom sídle spoločnosti Nissan v Jokohame. Čo by mohlo byť, hm.

11 tajných Fordov, o ktorých ste nikdy nevedeli, že existujú

Hŕstka prototypov, jednorazových a zrušených automobilov, ktoré sme nikdy nevideli

V priebehu rokov Ford neprekvapivo navrhol stovky automobilov, ktoré ste nikdy nevideli. V novej knihe s názvom  Secret Fords sa  bývalý produktový dizajnér Fordu Steve Saxty ponorí do nevídaného sveta prototypov, jednorazových a zrušených automobilov.

Tu je ich iba zopár…

Prototyp Sierra Cosworth

Toto bola úplne prvá Sierra Cosworth prerobená z modelu XR4i na otestovanie divokej novej aero súpravy. Tie spojlery mali za následok nejaký rozdiel; okolo Nürburgringu bolo o tri sekundy na kolo rýchlejšie, a to aj pri štandardnom motore XR4i.

Dvojmiestny Escort

Bol zamýšľaný ako výzva pre vozidlá Fiat X1/9 a Triumph TR7, pričom to bol kontroverzný, možno až šialený nápad: vziať Escort a dať mu dvojmiestny vzhľad s motorom uprostred. Ghia, interná pracovná skupinka vo Forde, vyrobila stovky takýchto vozidiel, ktoré ste ešte nikdy nevideli a ktoré boli plne pojazdné.

Capri odvodené od Sierry

Ford sa päťkrát pokúsil – áno, päťkrát – nahradiť Capri, až sa nakoniec v roku 2003 vzdal. Toto je možno najzaujímavejšie zo všetkých. Je to návrh od skupinky Ghia z roku 1980, dva roky pred uvedením modelu Sierra na trh. Pozrite sa pozorne a zistíte prečo: predná časť sa inšpiruje limuzínou, zatiaľ čo používa čelné sklo a dvere nešťastného trojdverového modelu XR4i.

Escort RS Kupé

Tento sa datuje do roku 1972, keď anglo-francúzsky dizajnér Patrick le Quément nakreslil toto elegantné malé auto s výzorom RS. Problém bol v tom, že Capri jednoducho odmietlo zomrieť; Ford musel počkať až do 90. rokov, kým vyrobil malé kupé založené nie na Escorte, ale na Fieste. Puma je pecka, ale museli sme si na ňu počkať.

Granada Coupe

Pokiaľ netrávite dni sledovaním The Sweeney alebo The Professionals, je ťažké považovať Granadu za vzrušujúcu alebo športovú. Mohlo by to byť inak, keby Ford vyrobil túto Granadu Coupe. Má luxus – a veľkú časť štýlu – BMW radu 6 E24 s výzorom žraloka. Alternatívny dizajn, ktorý zvažoval Ford, vyzeral skôr ako Maserati.

P229 Kupé

Čo sa stane, keď spojíte talent, ktorý následne viedol dizajn v spoločnostiach Renault a Porsche, s popredným dizajnérom od BMW Technik? Získate toto očarujúce malé kupé Ford – vyrobené predtým, než sa stali slávnymi. Pozrite sa zblízka a uvidíte, že vyzerá z 90. rokov – ale nie, toto auto bolo vyrobené v roku 1983. O 10 rokov predčilo svoju dobu; Jediné, čo Ford potreboval, bolo miesto, kde ho vyrobiť a dodať motor s dvoma vačkami od Mazdy.

Cortina Coupe

Nemeckou sestrou Cortiny Mark III bola Taunus, ktorá obsahovala aj verziu kupé, ktorá sa vo Veľkej Británii nikdy nepredávala. Keď spoločnosť Ford v roku 1976 nahradila model Taunus/Cortina modelom Mark IV, dodali tieto mašiny do Argentíny. V roku 1981 dorazila Mark V Cortina a podnikaví Argentínčania jednoducho nalepili prednú časť novej verzie na staré kupé, aby sa stali miestnou alternatívou Capri.

Escort RS Turbo

Len málo jednorázových Fordov uniklo zo zajatia, toto je však jedným z veľmi zvláštnej trojice. Lady Diana Spencer mala nástupcu Fordu Escort vrátane červeného kabrioletu XR3i. Kráľovská ochranka, ktorá sa starala o bezpečnosť Lady Di, chcela, aby jazdila na niečom menej viditeľnom, a PR šéf Fordu dostal skvelý nápad – čierny Escort RS Turbo. Vyrobili sa tri autá, jedno pre novinárskeho magnáta na Fleet Street a toto druhé, ktoré slúžilo ako návnada.

GT70

Ešte v roku 1970 sa chcel Ford zúčastniť rely. Poveril jedného z inžinierov stojacich za mohutným modelom GT40, aby navrhol a vytvoril štyri prototypy GT70, ktoré vyzerajú ako súčasný Lotus. To sa nepáčilo šéfovi Fordu Joeovi Orosovi, ktorý ponúkol – no trval na tom – že jeho návrhári v Ghii ponúknu alternatívu. Výsledkom bolo toto ohromujúce zlaté auto, ktoré bolo videné len niekoľkokrát, než zmizlo po zrušení programu GT70.

Wolf

Originálna Fiesta tomuto autu, Wolfovi, veľa dlhovala. Ford mal ťažkosti nájsť svoje nové auto. Henry Ford II chcel niečo „trochu talianske“, a tak bola skupinka Ghia v Turíne požiadaná o nejaké nápady. Toto bol ich druhý pokus a všetkých ohromil – Henry sa na toto auto v roku 1974 pozrel a povedal: „urobte to takto“. Latinsky vyzerajúce auto bolo vždy Henryho srdcu blízke a dokonca vybral aj meno; Fiesta znamená po španielsky večierok španielčina.

RS1700T

Escort RS1700T je pre mnohých nadšencov dokonalým jednorožcom značky Ford. Táto trojoká šelma je ešte vzácnejšia – je to jedna z dvoch kusov vyrobených spoločnosťou Ford Motorsport.

Bol to perfektný nápad; osadiť turbom víťazný pretekársky motor BDA, aby sa výkon XR3 strojnásobil a premenil pohon Escortu z predných na zadné kolesá a štvornásobne zvýšil cenu. Pasažierom je princ Kentu Michal a šialencom, ktorý toto auto preháňa zo strany na stranu je továrenský vodič Pentti Airikkala.

advertisement