Hneď teraz sme sa chystali navštíviť Nemecko, a tak sme vzali nový superšraf VW do
domáceho Zeleného pekla TG

Slepé horizonty, poklesy na horskej dráhe, začarované zákruty mimo odklonu, ktoré sa sypali
počas počasia na štyri ročné obdobia, a neustále strašidlo premávky, ktorá kazí perfektne
zapadnuté kolo. Záplaty šmykľavého odtieňa číhajú oproti zalesneným húštinám, kde slabé
slnko nepreniklo cez špinavú kašu. Dnešný ranný dážď kvapká z konárov nad hlavou a mastí
povrch dlho po skončení prehánok.
Nový Golf R na chvíľu korčuľuje nad zamrznutým výbežkom, než obnoví poslušnosť rakiet
hľadajúcich teplo, ale my sa blížime k premávke. To by nás mohlo stáť čas, ale vlak vláčikov
si skontroluje zrkadlá, všimne si záblesk LED prichádzajúceho démona a ide sa
ďalej. Danke. Sme v prvom sektore. Golf berie tento drsný nápor prírody, terénu a Hondy
iných ľudí po svojom … až dovtedy, kým dáma v Mapách Google nedorazí
oznámením. „Priemerná zóna kontroly rýchlosti vpredu.“ A potom sa na obzore črtá ešte
desivejšie znamenie. „Vitaj v Ketteringu.“ Scheiße.
Kým sa tempomat ujme, vysvetlím to. Čo sa týka medzinárodného cestovania, ktoré je v
súčasnosti v Azkabane odsúdené na doživotie, nie je praktické vziať najnovší supergolf
Volkswagenu na najobávanejší okruh na Zemi. Spoločnosť Top Gear však nenechá otravnú
globálnu katastrofu brániť v tom, aby sme si dopriali svoje fantázie na Nürburgringu. Ak sa
nám nepodarí umrieť na Grüne Hölle, pripravíme si vlastnú odpoveď na 22 km dlhom
Nordschleife tu v strede Anglicka.

Vitajte v Northamptonshire, „ruži kraja“. Nordhämpschleife spoločnosti TG sa môže
vyrovnať s čímkoľvek, čo pohorie Eifel má. Nie práve teraz. Zarámované medzi ťažké
nákladné vozidlá a filtrujúce do protismeru. Predné sklo pokrýva film zablatenej soľanky. Už
mi dochádza voda v ostrekovači. Nikimu Laudovi sa to nikdy nestalo.
Prečo všetok ten rozruch okolo MkVIII Golf R? Možno ste už zabudli, že odchádzajúci kráľ
bol z ničoho nič hitom: prvý Golf s pohonom 4×4, ktorý mal nad lacnejším GTI viac ako
surový výkon. V roku 2014 sa kniha receptov otvorila na tej istej stránke: 2,0-litrový
turbomotor WLTM s prednou časťou zameraný na pohon všetkých kolies pod diskrétnou
karosériou pre bezpečnú zábavu, možno aj viac. VW zdvojnásobil počet výfukových potrubí,
ale prestali sme sa posmievať potrubiam OTT, keď kombinácia osviežujúco pružného
pruženia, vynikajúco zasadeného nedotáčavo-fóbického nosu a podvozku, ktorý zvyšoval
svoju hru, keď ste zrýchlili tempo, vyústila do nového definitívneho všestranného vozidla.
R nebol iba obchodník s rýchlosťou. Malo jemnosť a rovnováhu. Audi už nemalo výhovorku
pre históriu nevýrazných vozidiel S3. OTT A45 od AMG zrazu vyzeral trochu hlúpo. Fóra
prepukli. Puristi boli šťastní. A pretože ste si mohli zadovážiť za menej ako 300 libier
mesačne, všetci ju tiež chceli. Aj piráti.
Golf R sa cez noc stal jedným z najžiadanejších britských bežne používaných
automobilov. Pamätám si, ako som dostal prezývku na M25 v diaľkovom teste Top
Gear. Policajt súhlasil, že neprekračujem rýchlosť, a moja disciplína v jazdnom pruhu bola
bezchybná. Jednoducho otestoval oik v lesklom štvorkolkovom golfe a zapol sirénu.

Pekné auto, pane. Je vaše?“
„Ehm, nie.“ Mali ste vidieť jeho tvár.
Takže tento ťažký ôsmy album je tak trochu Mickom Schumacherom. Žiadny tlak, ale každý
čaká legendu. Každý hot hatch s výkonom 300 koní je odteraz automaticky „taký a taký
golfový súper“. VW bol schopný dráždiť cenu až s pribúdajúcimi rokmi, pričom v minulom
roku navýšil pôvodnú odporúčanú hodnotu 29 995 GBP za manuálnu trojdverovú verziu na
37 000 GBP, kedy boli v ponuke iba päťdverové DSG. Obrovská nálepka tohto vozidla zrazu
nevyzerá ako taký skľučujúci skok. Nechýba mi ani teraz opustený manuál: bezšvové DSG
vyhovuje charakteru R a väčšina fanúšikov si minule kúpila päťdverovú automatiku, pričom
niektorí zaplatili aj viac ako 40 000.
Zdá sa, že internet je už teraz zavalený šialenými obchodmi s PCP, ktoré ponúkajú MkVIII R
sen za každého počasia a pri každej príležitosti za menej, ako zahodíte na
DisneyFlixPrimePlus. Nechal by som nejaké zmeny na zámok riadenia, GPS tracker a
uslintaného dobermana, ak neveríte svojim susedom.
Keď už sme pri tom: „Teraz odchádzate z Ketteringu, jazdte bezpečne.“
Motor R odpovedá na príkazy. Je to skoro rovnaká štvorvalcová turbo jednotka, ktorú ste
dostali v poslednom R, v GTI a Clubsport, a hoci tu nie je hybridný systém 48V, aby bolo
možné trochu dobehnúť bez vypnutia motora a zvýšiť výkon, nikdy to nebol motor, ktorý
trpel turbo narkolepsiou. Pásmo krútiaceho momentu nafty získate s maximálnym krútiacim
momentom od 2 100 do 5 350 ot./min., Kde prevezme výkon 316 k. Až o 10 koní viac od
posledného vozidla je spárovaný s rovnakým sedemstupňovým DSG, ktorý sa stal povinným
za vlády MkVII.

Áno, máte pravdu, keď sa pýtate, čo je – okrem kontroverznej ektómie gombíka vo vnútri –
nového v MkVIII R? Rovnaký podvozok, rovnaké pohonné ústrojenstvo, rovnaký
výkon. Hovoria, že je o 0,2 sekundy rýchlejšie z nuly na 100, ale tvrdenie spoločnosti VW o
hodnote 4,7 sekundy je o pár desatín nižšie ako to, čo sme dostali pred šiestimi rokmi z Golfu
R vybaveného DSG. Predstavte si to: Volkswagen podhodnocuje deklarované čísla.
Čo mi pripomína, že vďaka hromade starých rugbyových ponožiek a vate musí každý v
dnešnej dobe vypchávať výfuk, hluk stratil určitú osobnosť. Je to menej melodické, skôr
vrčí. Starý Golf R sa zmenil z dojmu štvorkolky Subaru na rádoby Audi Quattro. Ten bzučí
pozdĺž rovnakej stopy automatického ladenia ako GTI, ale o tom sa nedá polemizovať.
Je v predaji auto, ktoré sa ľahšie jazdí rýchlo ako toto? DSG hlúpo zaraďuje automatické
radenie hore na červenú v každom režime (vyberte si z režimov Comfort, Sport, Race a
Individual) a teší sa z nezmyselného „vychyteného druhého prevodového stupňa.
TERAZ?“ panika z kickdownu. Ak by som vlastnil jeden z nich, druhým príslušenstvom,
ktoré som si kúpil po rotvajlerovi, ktorý je na poličke, by bola Lego tehla prilepená pod
pedálom plynu, aby sa zaseklo tlačidlo automatickej výmeny.

Alebo môžete minúť 2 000 libier za balíček na ukážku. Ľutujeme, balík Performance
Pack. Toto nielenže ponúka privilégium zvoliť si vlastný prevodový stupeň s pádlami FisherPrice Lamborghini bez rušenia, ale zavádza aj režimy Drift a Special: druhý vylepšil svoje
know-how na získanie optimálneho času na kolo. Toto auto nemá, ako to môžete všetci aj na
fóre spoznať podľa spodného zadného spojlera a 18-ky namiesto 19-palcových ráfikov.
Dostanete úplne rovnaké tlmiče, Performance Pack alebo nie. Špecifikujte adaptívne
odpruženie vo výške 785 libier a špeciálny režim, ktorý predstavuje iba ďalší riadok kódu v
matici. To isté platí pre zadný diferenciál vektorujúci krútiaci moment: všetky Golf R majú
trikový hardvér, ale v modernizovanom automobile je povolené nasadiť iba 100 percent poke
na jedno vonkajšie zadné koleso.
Bodnite škrtiacou klapkou na vrchole zákruty a budete cítiť, ako je auto napnuté a otočné,
pretože prúd energie prudko stúpa ako prúd bielej vody k zadnej náprave, udiera auto dopredu
a súčasne mu pomáha otáčať sa, keď je krútiaci moment žonglovaný z boku – do strany. Pri
úchope skutočne naberiete na sile, namiesto kontroly trakcie pritiahnutím bŕzd dosiahnete
rovnaké ciele.
Medzitým sa elektronický predný diferenciál postará o vyvedenie vozidla zo zákruty
s nesmiernou silou. Rovnako ako najnovšie GTI, aj nové R má najnovšiu materskú loď
mikročipov VW: VDM alebo Vehicle Dynamics Manager. Znie to ako najhoršia strategická
hra od Microsoftu Supermarket Trolley Simulator , ale v skutočnosti ide o rýchlo pôsobiaceho
ducha, ktorý načúva uhlu riadenia, rýchlosti nakláňania, silám G a kde sa sila vysiela v
ktorúkoľvek danú milisekundu, robí aritmetiku a zachováva všetky systémy harmonizované.

Alebo, aby sme prešli celú nemčinu, nový Golf R je o 56 kg ťažší ako ten starý, napriek tomu
a zanedbateľnému zvýšeniu výkonu je okolo ‘Ringu o 17 sekúnd rýchlejší ako jeho
otec. Okolo nášho 188 míľ dlhého okruhu je solídny šas 6,55, ale to je šesť hodín 55 minút,
bez obedňajšej zastávky pre najhoršie obdobie, ktoré Middleton Cheney ponúka.
Ak by ste sa nechali zlákať pobytom, táto slučka ponúka ďalšie výhody. Jedno kolo
najslávnejšej spoplatnenej cesty na svete je 25 € počas pracovných dní alebo 30 € cez víkend,
s neobmedzeným ročným preukazom za 1 900 €. Pokiaľ neprenesiete príliš veľkú rýchlosť do
zložitej vlásenky na južnom cípe Aynho a neodpálite sa do parku, tak náš okruh je bezplatný.
Keď svetlo ubúda, obloha vyprázdňuje ďalší príval a potom sa mení z predtuchúcej
nepriehľadnej šedej na zasnenú akvarelovú ružovú. Vyladím okolité osvetlenie R, aby
zodpovedalo … 30 farbám, keďže sa pýtate. Dnešok som si užil viac, ako som čakal. Golf
MkVIII sa nás zatiaľ snažil získať, pretože nedokázal prekonať podozrenie z obetovaného
rozpočtu spoločnosti VW na elektrické ID a kompenzáciu Dieselgate, a preto kvôli nadpisu
telefonoval do interiéru citlivého na dotyk.
Hmatové tlačidlá na volante zostávajú hrozné, ale aspoň jedno z nich je teraz skratkou do
ponuky jazdných režimov, pričom predvolené nastavenie je „R“. Budete to často stláčať. Toto
je stále hot hatch pre všetky ročné obdobia, zákruty, vodičov a neslávne známu trasu, ktorá
spája veľa do jedného nezabudnuteľného kola.
Zdá sa, že podobný je v Nemecku, ale prečo ísť na Weißwurst, keď máte doma pečené
hovädzie mäso?
Zdroj: Top Gear