Nie sú štandardné superšporty pre vás dosť exkluzívne? Vyskúšajte tieto

- McLaren X-1

Vyhľadajte v slovníku slovo polarizácia a pravdepodobne nájdete slová „McLaren“ a „X1“. Odhalený v roku 2012 na Pebble Beach Concours d’Elegance rozdelil názory. Je to z
veľkej časti MP4-12C v novom šate – rovnaký podvozok MonoCell, interiér a V8 s dvojitým
turbodúchadlom – ale toto je módny kúsok.
Postavený oddelením McLaren Special Operations na žiadosť bežného zákazníka McLarenu,
jeho vymyslenie a dokončenie údajne trvalo približne 18 mesiacov. Všetko okrem skiel je
vyrobené na mieru, vrátane karosérie z uhlíkových vlákien, hliníkového zadného krídla a tých
uzavretých zadných oblúkov, ktoré boli navrhnuté na želanie klienta tak, aby odrážali
„nadčasovú eleganciu“. Ak si to myslí
Výsledkom bolo jedno veľmi exkluzívne (legálne cestné) superauto, ktoré bolo o 11 cm dlhšie
a 19 cm širšie ako 12C, z ktorého pochádza. Náklady? Približne sedem miliónov dolárov
alebo približne 30-násobok nákladov na 12C pri uvedení na trh. To sú ale drahé nové šaty
2. Ferrari 458 MM Speciale

Mysleli by ste si, že väčšina ľudí bude spokojná s rozsiahlym časom, úsilím a zdrojmi, ktoré
sú potrebné pre každé auto, ktoré sa vynorí dverami v Maranelle, ale zdanlivo nie
každý. Našťastie práve tam zasahuje tím Ferrari’s Special Projects.
Vidíte, práve títo milí ľudia vám pomôžu postaviť Ferrari vašich snov. Napríklad 458 MM
Speciale, ktoré je založené na štandardnom 458 Speciale, ale má niekoľko prvkov na mieru
vrátane kokpitu s efektom „priezoru“ (ako Ferrari GTO z roku 1984), čo v podstate znamená
začiernené A-stĺpiky, aby čelné sklo a bočné okná splývali a vytvárali dojem jedného. Inak sú
tu prerobené nárazníky plus nové bočné sacie otvory, kolesá a jemný spojler.
Samozrejme, ako všetci vieme, nebolo by to naozaj na mieru, pokiaľ by to nemalo vlastný
náter, v tomto prípade farba Bianco Italia (čítaj: biela) s talianskou vlajkou. Takže ak sedíte a
pýtate sa sami seba: „Čo kúpiť osobe, ktorá má už všetko“, teraz to už viete.
3. Rolls-Royce Sweptail

V roku 2013 oslovil Rolls-Royce jeden z jeho najváženejších zákazníkov s veľmi konkrétnou
požiadavkou. Inšpirovaný swept-tail Rolls-Royceami dvadsiatych a tridsiatych rokov chcel
dvojmiestne kupé s veľkou panoramatickou presklenou strechou. Za každú cenu.
Počas nasledujúcich piatich rokov a v úzkej spolupráci s oddelením výroby karosérií Rolls sa
zrodil Sweptail. Vyznačoval sa najväčšou mriežkou chladiča, aká kedy bola namontovaná na
akomkoľvek modernom Rollse. Karoséria, ktorá sa vinie pod auto „bez viditeľných hraníc“,
ako trup pretekárskej jachty. A oblúk smerom nahor vzadu, ktorý vytvára zadnú časť, ktorá
dáva vozidlu jeho meno.
A, samozrejme, nechýbala panoramatická presklená strecha, „jedna z najväčších a
najkomplexnejších, aké boli kedy na motorovom vozidle videné“, hovorí Rolls. V roku 2017
to bolo najdrahšie auto na svete s cenovkou 12,8 milióna dolárov.
4. Bugatti La Voiture Noire

Pozdravte najdrahšie auto na svete. Žiadna veľká vec. Áno, Bugatti La Voiture Noire ukradol
korunu Rolls-Royce Sweptail v roku 2019 – s nepotvrdenými fámami, ktoré naznačujú, že ho
kúpil Cristiano Ronaldo za skvelých 18 miliónov dolárov.
Prečo? No, pre začiatok je to Bugatti. Takže to nikdy nebude lacné. Ale je to oveľa viac; má
tiež svoje dedičstvo a vzdáva hold osobnému modelu Jeana Bugattiho Type 57 Atlantic, z
ktorého boli vyrobené iba štyri exempláre. Odtiaľ pochádza farba (La Voiture Noire sa
doslova prekladá ako Čierne auto), chrbtový šev a šesťtrubkový výfuk. Medzi ďalšie
prednosti patrí dlhší rázvor oproti bežnému Chironu, ručne vyrobená karoséria z uhlíkových
vlákien, celoplošné LED zadné dvere a 3D tlačené kolesá.
A potom je tu, samozrejme, 16-valcový motor s objemom 8,0-litrov a výkonom takmer 1 500
koní, ktorý je o niečo výkonnejší ako 3,3-litrový radový osemvalec typu 57 s dvoma
vačkami. To, či by ste boli ochotní tlačiť La Voiture Noire na maximum, je vzhľadom na cenu
iná vec.
5. Ferrari P4/5 od Pininfarina

Ďalšie Ferrari, tentoraz ho však nepostavil tím Ferrari’s Special Projects, ale Pininfarina na
žiadosť bývalého filmového režiséra, vášnivého zberateľa áut a majiteľa superautomobilovej
spoločnosti Jamesa Glickenhausa. Nie je to zlý životopis.
Pininfarinu oslovil v roku 2005 a spýtal sa ich, či by nemali záujem o uvedenie vlastného
Ferrari. „Samozrejme, že áno,“ odpovedali. Alebo predpokladáme, že niečo v tomto
zmysle. Glickenhaus teda urobil to, čo by urobil každý: išiel a kúpil posledné nepredané
Ferrari Enzo a dodal ho Pininfarine. Kde bolo urýchlene demontované.
Glickenhaus chcel, aby sa jeho Ferrari podobalo pretekárskemu vozidlu 330 P4 z roku 1967,
čomu tím Special Projects s radosťou vyhovel. Zatiaľ čo väčšina mechanizmov Enza zostala,
nové telo bolo vytvarované a o rok a štyri milióny dolárov neskôr boli odovzdané kľúče.
6. Roadster Aston Martin GT12

Aston Martin sa už v roku 2016 pripojil k jednorazovej hre objednanej zákazníkmi, a to Aston
Martin GT12 Roadster, vďaka svojej divízii ‘Q’. Bol to v podstate kabriolet Vantage GT12,
ktorý bol obmedzený na 100 exemplárov.
Odhalené na festivale rýchlosti v Goodwoode si zachovalo takmer všetky dobroty roadsteru,
vrátane toho úžasného 6,0-litrového motora V12 s výkonom 595 k. Najlepší kúsok? Zákazník
si vybral titánový výfuk, aby si ho mohol vypočuť v plnej kráse. TG.com stále pracuje na
vypátraní uvedeného jednotlivca, aby zistil, či mu zostali nejaké ušné bubienky.
Prirodzene, došlo k úpravám aerodynamiky a odpruženia, aby sa kompenzovalo, viete,
prehýbanie strechy. Nikdy nebola uvedená žiadna cena, hoci kupé stojí od 250 000 libier a
myslíme si, že kupujúci nemal hlboko do vrecka.
7. Rolls-Royce Boat Tail

Ako by ste prenasledovali auto ako Sweptail? Asi takto. Boat Tail je najnovším automobilom,
ktorý vzišiel z karosérie Rolls, je to 5,8 metra dlhý grand tourer, ktorý údajne stál svojho
majiteľa 28 miliónov dolárov. Údajne to znamená, že La Voiture Noire stále drží oficiálny
titul.
Jeho názov je odvodený od Boat Tails z dvadsiatych a tridsiatych rokov, ktorý bol
ovplyvnený tým, že tvorcovia plachetníc poskytli svoje formy pozemským automobilkám.
Pochybujeme, že vtedy prišli s takým luxusom, akým oplýva táto vec, s 1 813 dielmi na mieru
vrátane zadnej paluby, ktorá sa otvára v štýle motýľa pre váš vlastný zážitok zo stolovania
pod holým nebom.
Boat Tail bol však tímovým úsilím, ktoré si objednali traja klienti, ktorí zdieľali rovnaký
(drahý) vkus na námornú tematiku – údajne boli medzi nimi aj Jay-Z a Beyoncé. Najlepší
kúsok? Interiér je údajne vo farbe ‘Blue Ivy’, čo je zhodou okolností aj meno ich dcéry. Keď
sa k nemu dostaneme, dáme vám vedieť viac.
8. Ferrari SP12 EC

SP12 EC, ktorý si neobjednal nikto iný ako britský gitarista Eric Clapton, sa vracia do éry,
keď názvy áut dávali zmysel. SP12 odkazuje na 12. špeciálny projekt Ferrari a EC sú
Claptonove vlastné iniciály. Ibaže, no, v skutočnosti to bol jedenásty projekt Ferrari… Clapton
chcel číslo 12, pretože tri je jeho šťastné číslo a jedna plus dva sa rovná trojke.
Jeho príbeh prebieha nasledovne. Claptonovým obľúbeným Ferrari je 512BB – vlastnil ich tri
– ale chcel moderné superauto inšpirované týmto modelom. Asi museli zhrdzavieť, alebo
čo. Preto sa obrátil o pomoc do Maranella.
Nie je prekvapením, že mu s radosťou vyhoveli a ako základný model navrhli 458 Italia. Čo
znamenalo, že Clapton musel obetovať 512 BB V12 namiesto 458 V8, ale len málo ľudí si
môže povedať, že má Ferrari pomenované po nich – alebo 3 milióny libier v banke, aby si ho
kúpili. Možno si mal predsa len pokračovať v tých lekciách gitary, však?
9. Lamborghini Aventador J

Dobre, dobre, priznávame – týmto trochu porušujeme pravidlá. Lamborghini Aventador J
nebol objednaný zákazníkom, ale vtedajším generálnym riaditeľom Lamba Stephanom
Winkelmannom (teraz šéfom Bugatti), ktorý požiadal tím, aby prišiel s „niečím špeciálnym“
pre autosalón v Ženeve 2012. Zostávalo im šesť týždňov. Žiadny tlak.
Ale ako sa hovorí, niektomu sa najlepšie pracuje pod tlakom. To s čím prišli, bolo odhalené
podľa plánu v Ženeve a bolo skutočne veľmi zvláštne. Pretože ani zďaleka nešlo len
o odpílenie strechy a čelného skla zo štandardného Aventadoru, dizajnérsky tím Lamba na
tom odviedol poriadny kus práce, upravil podvozok a karosériu a odstránil nepodstatné prvky,
ako je klimatizácia a rádio. Dokonca tomu dali aj periskopové spätné zrkadlo.
Bolo to auto, ktoré si plne zaslúžilo status „J“, čo je skratka pre Jota, jednorazového
pretekárskeho auta sedemdesiatych rokov z Miury. To, prečo sa Winkelmann nerozhodol
nechať si to pre seba, sa nikdy nedozvieme, pričom Lambo namiesto toho predal
jednorazovku za 2,8 milióna dolárov. Nežiarlime, sľubujeme.
Zdroj: TopGear