Maria | September 9, 2020

Top Gear test repliky Aston Martinu DB5 Goldfinger

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Ďalší týždeň, ďalšia replika. Áno, ale tento má niektoré pomerne zvláštne vlastnosti. Teraz pozorne počúvajte atď. Zastavte to, prosím. Nie je toho Bonda už trochu priveľa? No to záleží od viacerých okolností. Po šiestich mesiacoch čakania, sa tešíme na film No Time To Die , 25. Bondov film a zasvätenci tvrdia, že možno najlepší. Samozrejme že budú toto tvrdiť ale máme samozrejme…

Ďalší týždeň, ďalšia replika.

Áno, ale tento má niektoré pomerne zvláštne vlastnosti. Teraz pozorne počúvajte atď.

https://www.topgear.com/car-reviews/db5/first-drive?fbclid=IwAR3zYvx-J5VlnPWvWujyNNCvX-30gbvpeIF5omTeEQAWAq9_XEJPAZJCYZA

Zastavte to, prosím. Nie je toho Bonda už trochu priveľa?

No to záleží od viacerých okolností. Po šiestich mesiacoch čakania, sa tešíme na film No Time To Die , 25. Bondov film a zasvätenci tvrdia, že možno najlepší. Samozrejme že budú toto tvrdiť ale máme samozrejme dôvody byť optimistickými (vrátane scenára, ktorý na žiadosť Daniela Craiga vyladila Phoebe Waller-Bridge známa z britského seriálu Fleabeg).

Je to tiež film, v ktorom sa objaví množstvo Aston Martinov, vrátane seriózneho DB5, ktorý v úvodnej sekvencii filmu robí hodiny okolo záporákov. Môžete byť cynický, ako len chcete. Alebo môžete ísť po prúde s ostatnými.

https://www.topgear.com/car-reviews/db5/first-drive?fbclid=IwAR3zYvx-J5VlnPWvWujyNNCvX-30gbvpeIF5omTeEQAWAq9_XEJPAZJCYZA

Ale tento „nový“ model DB5 nie je kaskadérskym autom s polo-WRC nastavením a telom z uhlíkových vlákien, alebo…

Nie. Neexistujú žiadne plány na to, aby sa veľkolepé auto, ktoré TG.com testoval začiatkom tohto roka komerčne sprístupnilo, škoda. Ale mohli by ste mať tento kúsok, prvý „zbrusu“ nový DB5 po 55 rokoch, najdôslednejšie vyrobený DB5, aký si len dokážete predstaviť, spolu so všetkými vychytávkami, aké ponúkalo auto, ktoré Sean Connery tak veľmi preslávil v treťom bondovskom filme Goldfinger z roku 1964. . Jeden len z 25 kúskov.

Slávny? To je nesmrteľné …

Ponúka sa taktiež s úžasným príbehom. Automobil plný vychytávok si vysníval blázon do áut, oscarový génius produkčného dizajnu Ken Adam, ktorý bol tiež jedným z tých, ktorí viedli tím ľudí pri uzatváraní dohody s Aston Martinom. Prekvapivo šéfovia Astonu najskôr neboli naklonení tejto myšlienke, ale nakoniec ustúpili a odovzdali dve autá. (Pôvodné auto s filmovými vychytávkami bolo v skutočnosti červené DB4 s časťami z prototypu DB5.) Na základe návrhov Kena Adamsa, Peter Lamont v rekordnom čase vyhotovil sériu krásnych pracovných kresieb v plnej veľkosti, ktoré dokončil v zasnežený Štedrý večer v roku 1963. Potom sa táto úloha posunula ku Johnovi Stearsovi, legende čo sa týka ideí špeciálnych efektov pre 007.

“Keď som sa prvýkrát zmienil chalanom o svojich plánoch, neboli príliš nadšení. Povedzme, že si mysleli, že mi preplo.“ spomínal. Aston bol doručený do Pinewood Studios v januári 1964, potom Stears a jeho tím – Jimmy Ackland-Snow, Frank George a Bert Luxford (ktorého monografia mala názov The Gimmick Man) – začali realizovať zdanlivo nemožnú úlohu v podobe Adamsových myšlienok zachytených prostredníctvom Lamontových kresieb. „Neboli žiadne pohotovostné režimy.“ poznamenal Stears. „Toto všetko muselo ísť do jedného auta. Bolo to hrozné, pretože keby sa to auto pokazilo, dostali by sme sa do ťažkých problémov. Ale bolo to nádherné auto a nerobilo nám vôbec žiadne problémy.“ Tím mal malý priestor pre mechanický hardvér – pneumatiky, hydrauliku a nádrže na acetylén a kyslík -, ktorý umožňoval fungovanie všetkých vychytávok. Kufor Astonu bola čoskoro plný drôtov, káblov a valcov stlačeného vzduchu, dusíka a oleja. Luxford poznamenal: „Zadné svetlá, ktoré padali dole a olejová škvrna, ktorá pochádzala z auta, boli skutočné pomocou veľkého kontajnera v zadnej časti vozidla. Ale mali sme aj ten zdvíhací nepriestrelný štít. Aby ste tam dostali nádrž, nepriestrelný štít musel byť odstránený a následne, po streľbe bol vrátený späť. Na tom aute sme teda mali stále čo robiť. Nikdy nenastala nudná chvíľka. “

https://www.topgear.com/car-reviews/db5/first-drive?fbclid=IwAR3zYvx-J5VlnPWvWujyNNCvX-30gbvpeIF5omTeEQAWAq9_XEJPAZJCYZA

Dobre vedieť. Má teda „nové“ auto vystreľovacie sedadlo?

Ehm, nie. To je jedna z tých vychytávok od Q, ktoré tím nemohol zahrnúť. Nielen z očividne zrejmých dôvodov ochrany zdravia a bezpečnosti, ale aj preto, že nedokázali správne nastaviť uhol sedadla vo vzťahu ku streche. Skúmali však túto možnosť a nové auto naozaj má odnímateľný strešný panel.

Má ale však všetky ostatné vychytávky? To si robíš srandu…

Nikdy nežartujeme o práci niekoho iného (prepáčte – už žiadne zbytočné odkazy na Bonda). Áno, je tu zadný systém dymovej clony, systém vypustenia olejovej škvrny (simulovaný, s farbivom, aby voda vyzerala ako olej), otočné ŠPZ vpredu a vzadu, dva predné guľomety Browning kalibru 0,30 (simulované), zadný nepriestreľný štít a predné a zadné baranidlá. Vo vnútri nájdete radar (simulovaný, ale s autentickým pípaním), telefón vo dverách vodiča, zásobník na zbrane ukrytý pod sedadlom vodiča a všetky gombíky v stredovej lakťovej opierke. Samozrejme, za posledných 55 rokov sa vo svete technológií udialo veľa a človek si kladie otázku, čo by urobil 007 alebo Q z Bluetoothu alebo streamovania hudby (Bond vo filme Goldfinger ohovára The Beatles, tak čo on vie o hudbe?) Ale stále je niečo hlboko uspokojivé, keď nájdete skutočný telefón v opierke dverí a sklopnú rýchlostnú páku, ktorá ukrýva červené tlačidlo, ktorým Bond vystrelil záporáka. Nemusí nevyhnutne ovládať vystreľovacie sedadlo, ale spúšťa všetko ostatné na novom automobile.

Je potrebné povedať, že ide o skutočne pôsobivý zoznam doplnkov.

To určite je, ale ešte pôsobivejším je to, ako boli skonštruované. Na  ich vývoj a inštaláciu dohliadal mág špeciálnych efektov Chris Corbould, ktorý pracoval na každom filme 007 od roku 1977, od filmu – Špión, ktorý ma miloval. Na rozdiel od tých priestorovo náročných a do značnej miery improvizovaných originálnych filmových vychytávok, vybavenie nového automobilu prešlo testom s dĺžkou 5 000 opakovaných cyklov, aby sa dosiahla maximálna možnosť znovu a znovu sa pohrať s týmito vychytávkami. „Vo filmovom svete máme licenciu na tzv. podvádzanie rôznych aspektov za kontrolovaných podmienok,“ hovorí Corbould. „Napríklad by sme mohli mať štyri rôzne autá, ktoré by vyhovovali štyrom rôznym vychytávkam. Na týchto modeloch DB5 zjavne nemáme taký luxus, všetky vychytávky musia neustále pracovať v jednom a tom istom aute.“ Vyskúšali sme ich všetky a naozaj fungujú. Viac než raz.

https://www.topgear.com/car-reviews/db5/first-drive?fbclid=IwAR3zYvx-J5VlnPWvWujyNNCvX-30gbvpeIF5omTeEQAWAq9_XEJPAZJCYZA

A čo zvyšok?

Toto je skutočne vrcholný model DB5. Tím použil CT skener navrhnutý spoločnosťou Siemens na skenovanie pôvodného DB5, milimeter po milimetri, na preskúmanie tela a všetkých aspektov motora, aby sa pokúsil o opravu všetkých 55 rokov starých problémových oblastí. Ako vysvetľuje Paul Spiers, ktorý vedie oddelenie závodných služieb Aston Martinu. „Vďaka nasadeniu motora do skenera a spolupráci s ľuďmi, ktorí sa venujú odliatkom, sme získali stabilnejší blok motora.  Kvalita hliníka je teraz oveľa vyššia, pretože použitá metalurgia je oveľa sofistikovanejšia. Výsledkom je väčšia štrukturálna integrita motora.“ Hliníkové panely karosérie sú vyrobené pomocou rovnakého anglického náradia na kolesá, aký bol použitý na výrobu originálnych automobilov. Výrobná linka je hneď vedľa a celá vec je ručne vyrobená, dobrodružstvo zo starej školy, ktoré vyžaduje 5 000 hodín na každé jednotlivé auto. Dokonca aj spoločnosť ZF, ktorá dodávala pôvodnú päťstupňovú prevodovku, po cca tridsiatich rokoch sa opäť vrhla do výroby. Ako zdôrazňuje Spiers, to znamená, že „nové“ auto je prospešné aj pre staré kúsky (vyrobených bolo iba 898 DB5), z ktorých niektoré boli vybavené lenivým trojstupňovým automatom, ktorý bol neskôr nahradený, verte-neverte, manuálnou prevodovkou od Toyoty. Je to určite obrana proti obvineniam, že model DB5, ako napríklad replika Jaguaru XKSS a odľahčeného E-typu, Bentley Bloweru a dokonca replika DB4 GT od Astonu, nie je ničím iným než len kreatívnym spôsobom ako zbankrotovať originálnu verziu.

Šoférovali ste ho?

My sme ho šoférovali a aj napriek všetkým vychytávkam nie je zážitok z jazdy zanedbateľným. Áno, DB5 sa vryl do nášho spoločného povedomia kvôli J * m * s B * n *, ale je to tiež nezávislé britské športové auto. V skutočnosti jeden z velikánov. Zbavte všetkého toho humbuku okolo pop-kultúrnych flimov a toto auto vám poskytne krásny zážitok, ktorý vás pohladí na duši. Samozrejme veľa záleží na tom, ako často jazdíte na klasických automobiloch; je zrejmé, že moderný hot-hatch (rýchly hatchback) by DB5 porazil. V skutočnosti by to ani nemusel byť taký rýchly hatchback. Ale to je úplne irelevantné. Namiesto toho sa sústreďte na hrkotajúci sa 4,0 litrový atmosférický pohonný agregát s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý je sladký ako med a tak kultivovanú pohonnú jednotku, asi už len ťažko nájdete.

Napriek svojmu veku, dizajnu zo Superleggere Touring a konštrukčným danostiam nie je DB5 ľahkým autom (váži asi 1 500 kg), takže jeho 282 konských síl (cca) a 380 Nm krútiaceho momentu má skôr tendenciu k elegantnému ako k bujarému výkonu. Povrávalo sa o ňom, ako o jednom z najrýchlejších automobilov na svete, toho času, takže keď sa doňho opriete, poskytne vám dostatočný výkon. Zatáčanie a kruhové objazdy napriek tomu vyžadujú oveľa viac plánovania vopred, než ako je tomu pri vašom priemernom modernom aute, a pri brzdení a radení musíte byť rozumní a efektívni. Všetko je to však zábavné. Prevodové pomery od ZF sú tesne naskladané, zatiaľ čo radiaca páka je taká štíhla malá palička. Potom sa tu nachádza rovnako štíhly troj-ramenný volant a pedále, ktoré prosia o šoférovanie v mokasínach a pohŕdajú robustnými teniskami. V žiadnom prípade toto nie je nejakým robustným typom autom.

https://www.topgear.com/car-reviews/db5/first-drive?fbclid=IwAR3zYvx-J5VlnPWvWujyNNCvX-30gbvpeIF5omTeEQAWAq9_XEJPAZJCYZA

Ako sa auto správa a ako sa s ním jazdí ?

Nebohý, skvelý sir Stirling Moss, hovoril o „uvedení“ auta do zákruty, čo je trefný spôsob uvažovania o modely DB5. Riadenie je v rýchlostiach ľahké, pokým ho nebudete chcieť niekam presne nasmerovať, čo vyžaduje silnejšie zapojenie svalov zo zápästí, predlaktí a ramien. Jazda je mäkká ako vankúšik, čo sa na druhú stranu prejavuje veľkým pohybom celej karosérie, čo spôsobuje, že sa šmýkate celých kožených „kreslách“. Kabína je prekvapivo priestranná asi ako dobre strelená facka, pričom poloha pri šoférovaní je úplne zničená, pokiaľ meriate viac ako 190 cm. Požiadal by som ich, aby umiestnili sedadlo o niekoľko centimetrov nižšie, pričom samozrejme treba pamätať na skrinku plnú zbraní, ktorá sa nachádza pod sedadlom. Inak je však podmanivo krásnym.

Ok. Cynizmus odstavíme. Koľko stojí?

3 milióny eur, plus miestne dane. To činí vo Veľkej Británii 3,3 milióna GBP, pričom výroba bola obmedzená na 25 automobilov, ako už bolo uvedené. Počkáme kým si to uvedomíte… avšak potom RM Sothebys  minulý rok predala propagačné auto Thunderball za 5,7 milióna eur, a to bolo staré  auto. Toto je úplne nový, vynikajúco zostavený a v skutočnosti najlepší kúsok. Auto, ktoré sme šoférovali, bolo prototypom, preto je legálne jazdiť s ním na ceste, ale predstavte si ho ako výstavný kúsok vo vašom penthouse v Tokiu, Šanghaji alebo na Manhattane na 55. poschodí (kam sa samozrejme dostanete výťahom). Vlastne to urobte inak: pošlite R-Reforged alebo niekoho, kto za vás vyrieši, tzv. individuálne schválenie vozidla (IVA), a choďte sa zabaviť. A keď na to myslíš, mysli aj na Johna Stearsa, Jimmyho Acklanda-Snowa, Franka Georga a Berta Luxforda. To oni sú skutočnými hrdinami tohto príbehu.

advertisement