Sú to dve hodiny, čo som prvýkrát vkĺzol do Alfaholics GTA-R. Som na M5, okno je spustené a sparťanská malá kabína pláva v takom mori indukčného hluku, že sám seba nepočujem myslieť.

Ale s každým preradením, stlačením plynu a prudkým zrýchlením sa pravda odhalí: toto je najzábavnejšie auto, s ktorým som jazdil, odkedy som strávil dva dni z minulého leta v McLarene F1. Áno, špecialista na West Country Alfa Romeo vykúzlil z 50-ročného kupé od Alfy zápas o najväčšie superauto, aké bolo kedy vyrobené.

Snorenie po dielni Alfaholics odhaľuje ďalšie neočakávané spojenia s epochálnou F1. V rohu je zastrčená Alfa Junior Z, vzácny klenotnícky drahokam z konca šesťdesiatych rokov, ktorý je teraz v počiatočných fázach úplnej obnovy od Alfaholics. „Aha,“ hovorí šéf spoločnosti Max Banks, „to práve dorazila. Vlastní ju Gordon Murray. Páči sa mu, čo tu robíme.“

Max a jeho brat Andrew šikovne dotiahli 40-ročné podnikanie svojho otca na popredných svetových špecialistov na sériu Alfa 105. Úspešní historickí pretekári a pretekárske okruhy sa čoskoro dostali do Maxovho osobného automobilu modelu 1300 GT Junior.
Spodná časť formulára
Základom Základom podnikania spoločnosti Alfaholics zostáva zásielkového obchodu a spoločnosť zamestnáva hŕstku geniálnych mechanikov, ktorá dohliada na jej reštaurátorské oddelenie. Ale keď čoraz viac klientov začalo požadovať stroje, ktoré Max vyvíjal pre jeho auto, kruh sa uzavrel. Čo koniec-koncov viedlo ku GTA-R, „resto-modu“ od Alfaholics, ktorý vzdáva hold automobilu GTA a pripomína podmaňujúcu Singer 911.

Na úplný prehľad by sme vás odkázali na webovú stránku spoločnosti, ale k najdôležitejším prvkom patria dvere z uhlíkových vlákien, kapota motora a kryt batožinového priestoru, hliníkový kĺbový hriadeľ s polohriadeľmi vyvŕtanými puškou, protizávažie na piestoch, plynové tlmiče, ktoré sa prispôsobia nárazom a odskakovaniu a šesťpodlažné hliníkové predné brzdové strmene s 300 mm odvetrávanými kotúčmi. Pánty, spojovacie prvky a skrutky sú veľmi ľahké. Úspory z úspechu zásielkového obchodu sú až také, že si dokážu väčšinu komponentov vyrobiť sami, a ich partneri sú najväčšie svetové spoločnosti. „Spoločnosť, ktorá vykonáva naše CNC frézovanie, je od nás vzdialená asi 1,6 km a je najväčším subdodávateľom spoločnosti Airbus.“
SBP 699E váži 830 kg. Jeho motorom je klasická Alfa Twin Spark s objemom 2,0 litra, novo prerobená s objemom 2,3 litra s výkonom 240 koní a 270 Nm. Teraz uvádzame matematické výpočty od TG – pomer výkonu k hmotnosti predstavuje 290 koní na tonu. Zvonku malé, malinké zvnútra, preleziete cez klietku do Recarosu GTA-R 290 a pustíte sa do práce so štvorbodovým postrojom. Ciferníky sú napodobeniny originálov Veglia a Jaeger. Pedále sú vyrezané z pevného hliníka chlapíkom, ktorý sa podieľal na výrobe Bugatti Veyron.

K dispozícii je pretekárska spojka, ľahký zotrvačník a riadenia bez posilňovača (k dispozícii ale je posilňovač), ale okamžite je zrejmé, že všetko funguje s bezkonkurenčnou harmóniou. Niet divu, že to Gordon miluje: toto je majstrovská trieda v cnostiach šetrenia hmotnosti. Všetko plynie z tejto 830 kg postavy: motor nedominuje nad podvozkom, ktorý je odborne nastavený.
Prevodovka používa štandardné spojenie (so synchrónmi a ložiskami na mieru) a hoci je radenie dlhé, podľa pôvodného modelu 105 je neuveriteľne presné. Rovnako ako zvyšok: je pevný cez hrbole a vrcholy zákrut, ale vláčny, kde to má význam, ovládanie karosérie je ukážkové a volant sa krúti vo vašich rukách. Môže to byť tiež najlepšie znejúci štvorvalec na svete.
Dajte si však pozor: zajazdíte si s týmto autom a budete ho chcieť. To je to úsilie, ktoré do toho bolo vložené. Alfaholics si za GTA-R 290 účtuje 262 000 eur, čo môže zastaviť akékoľvek nečinné fantázie. Ale verte mi, keď poviem, že je priamo tam, vedľa McLarenu F1, v mojej osobnej vysnívanej garáži.
Zdroj: topgear.com