Táto recenzia bola pôvodne publikovaná v čísle 185 časopisu Top Gear (2008)

Niektorí muži a ženy, ukrytí hlboko v skanzene Norfolku, experimentovali. S konope. Čo – pre tých z vás, ktorí nie sú naklonení omamným látkm – je kanabis. Pod zadnou lopatkou je štítok s ostnatými listami, ktorý vrazil do bodu domov.
Našťastie tí muži a ženy sú z Lotusu. A nezostal kameň na kameni; používajú to na výrobu tohto, Eco Elise. Práve som z toho vystúpil a dosť to na mňa urobilo dojem. Pretože pod jeho ekologickosťou (ku ktorej sa čoskoro dostaneme) je to štandardná Elise S. A to je jedno z najlepších automobilov, ktoré si môžete kúpiť, ak náhodou radi jazdíte.

Späť ku konope. Uvidíte, že vo svojej legálnej podobe je to veľmi užitočné na výrobu vecí. Veci ako karoséria pre automobily. Je to niečo podobné ako s uhlíkovým vláknom, takže je skutočne silné, keď ho spojíte. Pozrite sa na zadné krídlo, prednú kapotu, strechu a dokonca aj sedadlá na tejto Elise. Všetko vyrobené z konope.

A je to šetrné k životnému prostrediu, pretože konopné plodiny absorbujú CO2 z atmosféry, takže sú uhlíkovo neutrálne.
Konope je len jednou zo zelených prvkov tejto Elise. Tí ľudia v skunkworks sú náš druh ochrancov životného prostredia. Namiesto toho, aby šliapali okolo tokenistických zelení, na pár týždňov sa uzavreli a prišli s niečím skutočne užitočným.
Pozrite sa na solárny panel v streche. Skutočne to funguje, pretože napájate veci ako klimatizácia a stereofónne zariadenie, aby ste alternátoru ušetrili veľa práce, takže spotrebujete menej paliva. Prečo to predtým nikomu nenapadlo? Možno preto, že to bolo poriadne zložité: urobiť panel flexibilným – aby vyhovoval obrysom automobilu – vyžadovalo skutočné inžinierstvo.

Potom je tu vlna. Vnútorné obloženie je celé z vlny a dodáva sa lokálne k základni Lotus v Hetheli (spolu s konope). Má teda uhlíkovú stopu veveričky. Ani žiadne neprirodzené farbivá – je to také prirodzené, ako keď to bolo priamo na baranovi.

A teraz k farbe. Lotus použil riešenie na báze vody pre každú vrstvu (najskôr v priemysle). Nielen, že to je menej znečisťujúce, ale proces striekania spotrebuje menej energie ako pri bežných látkach na báze rozpúšťadla.
Nakoniec má Eco na palubnej doske tri zelené svetlá, ako mimoriadne pozitívny semafor. Ak nepretržite svietite všetky tri, máte zaradený správny prevodový stupeň pre maximálnu úsporu paliva.

Pre tento model sa Lotus rozhodol zamerať na materiály, nie na motory. Len si však predstavte, či by to bolo kombinované s trojpalivovým pohonom Lotusu. Mali by ste ultimátne ekologické auto. Momentálne si ho nemôžete kúpiť, ale ak bude vrúcne nadšenie ľudí z Norfolku pokračovať, nebol by som prekvapený, keby ste technológiu v iných autách videli už čoskoro.
A pretože je to Lotus a pretože konope a vlna sú ľahké, neváži veľa. Dokonca aj stereo je o 1,5 kg ľahšie ako predtým. Všetky tieto malé úspory sa však vytvárajú významný celok. Celkovo je Eco o 32 kg ľahší ako Elise S, takže zlepšujete pomer výkonu a hmotnosti bez toho, aby ste museli mesiac jesť iba mrkvu. Povedal som ti, že to bol náš druh zelene.
Zdroj: TopGear