Rýchlejší a lepšie ovládateľný než GT, ale stojí to za ten tučný príplatok?

VÝHODY:
Najschopnejší Mustang, ktorý nie je Shelby
NEVÝHODY:
Paket na pretekárske okruhy nebude dostupný v Spojenom kráľovstve.
Prehľad
What is it?
Je to už 17 rokov, čo Mach 1 naposledy zdobil zostavu Mustangov. A 53 rokov od objavenia mohutného originálu. Na začiatku sedemdesiatych rokov bolo tiež niekoľko verzií pozemných jácht. Poslanie Mach 1 ale vždy zostávalo rovnaké: byť viac sexy, rýchlejšou a lepšie ovládateľnou verziou Mustangu GT.
Možno vás bude lákať myslieť si, že je to náhrada za odchádzajúcu GT350, ale nie je to tak. Má viac spoločné s Mustangom na steroidoch z roku 2012 – Boss 302 vtedajšieho syna Shelbyho, ktorý je obdarovaný mohutnou V8 a karbónovým volantom. Pozri sa pozorne a uvidíš, že 2021 Mach 1 má z každého Mustangu z aktuálnej ponuky niečo v sebe.

Jeho jadrom je Mustang GT vybavený voliteľným balíkom Performance Pack 1, ktorý poskytuje dokonca aj základnému podvozku Mach 1 tuhšie stabilizačné tyče vpredu a vzadu, diferenciál s obmedzeným preklzom Torsen, výstuže, šesťpiestikové brzdy Brembo a chladič s veľkým prietokom. Ale to zďaleka nie je všetko.
Inžinieri spoločnosti Ford pridali aj zadný pomocný rám z modelov GT350 a GT500, ktorý poskytuje tuhšie a presnejšie zaobchádzanie s tuhšou štruktúrou a užšími priechodkami. Potom štandardne pridali sadu vynikajúcich aktívnych tlmičov MagneRide. Taktiež je k dispozícii aj difúzny chladič a zadný difúzor z modelu GT500.
Tu kľúčové parametre štandardného Machu 1 končia – a začína voliteľný balík Handling Package. K dispozícii iba v manuáli, ktorý pridáva širšie a ľahšie rozložené 19-palcové kolesá, zadný spojler s klapkou Gurney z modelu GT500, nastaviteľné uchytenie hornej vzpery a agresívnejší predný splitter. Rozhodujúce je, že namiesto sady gúm Pilot 4S dodáva sadu pneumatík Michelin Cup 2.
Tuneri a spoločnosti zaoberajúce sa kolesami berú na vedomie, že tento balík nebude k dispozícii na strojoch Mach 1 mimo USA, takže bude dopyt po niečom podobnom, pretože to výrazne ovplyvňuje jazdu a priľnavosť vozidla.
Coyote V8 z Mach 1 pokračuje po úspšenej cestičke vychodenej zbytkom tohto auta. Využíva rovnaký modernizovaný motor od spoločnosti Bullitt, ktorý zvyšuje výkon o 20 koní oproti štandardnému GT, čím sa celkový výkon zvyšuje na 480 koní, a to využitím širšej karosérie, škrtiacej klapky a sacieho potrubia z GT350 a vzduchovým nasávačom. Dobrou správou je, že prichádza do Veľkej Británie … zlou správou je, že naše vozidlá sú mierne priškrtené na 454 koní.

Možnosti prevodovky sú desaťstupňový automat alebo šesťstupňová Tremec TR-3160 z GT350 ovládaná bielou radiacou pákou. Mach 1 je o niečo lepší ako jeho súrodenec Shelby tým, že ponúka synchronizáciu radenia (rev matching) a radenie bez zdvihu (no-lift shifting).
Kozmeticky môžete Mach 1 z diaľky spozorovať podľa jeho výrazne širších a hlbších predných bočných mriežok a dvoch výsuvných otvorov pre hmlové svetlá s náhradnými dielmi. Ďalšími informáciami sú päťlúčové kolesá a balíček externých doplnkov Mach 1 a značky.
Ceny v Spojenom kráľovstve začínajú od 55 000 libier.
Šoférovanie
Aký je na ceste?

Rovnako ako GT350 a 350R, existujú aj dve veľmi odlišné verzie modelu Mach 1. Vybavený voliteľným balíkom Track Pack, drží sa a jazdí veľmi uspokojivo typicky na štýl Mustangu. Riadenie je stále citlivé a zadná časť je dostatočne voľná, aby ste neustále vedeli o jeho túžbe po pretáčavom šmyku. Stále však môžete dosiahnuť dobrý ča na pretekárskom okruhu.
A tiež rýchle zabrzdenie. Jedným z najpôsobivejších výkonov stroja Mach 1 je jeho jemne vyladený podvozok a brzdné systémy. S ABS v panike sa dostanete super hlboko do zákruty na brzdách, napriek tomu presne umiestnite vozidlo na vami vybranú stopu. Impozantný výkon pre akékoľvek auto, nieto pre muscle car.
Výber prevodovky je zaujímavý. Manuál Tremec so synchronizáciou otáčok dodáva zážitku úplne novú úroveň úroveň – najmä možnosť „plochého radenia“, ktorá vám umožní držať plyn pri preraďovaní rýchlostných stupňov. Ale desaťstupňová automatická prevodovka je dobrá jednotka a nevyhnutne vám umožní ísť rýchlejšie. V neposlednom rade preto, že svoju pozornosť môžete sústrediť na to, aby ste namiesto preraďovania udržali auto rovno.
Bez balíka Track Pack – ako budú všetky britské automobily – sa Mach 1 javí ako úplne iné zviera. Motor sa stále voľne točí a veselo naráža do červenej čiary – niektorí by ho mohli skutočne uprednostniť pred kvílivým zhlukom Voodoo v modeli GT350 – to všetko pri primeranom hluku muscle caru. Akurát je tu ešte stále horšia odozva od volantu a takmer alarmujúco nižšia priľnavosť vzadu.
Spočiatku sme si mysleli, že zahrievanie pneumatík 4S trvalo nejaký ten čas, ale nie. Aj po 50 kilometroch temperamentnej jazdy bola pri zatáčaní stále oveľa nižšia presnosť a čoraz väčšia opatrnosť pri príliš veľkom použití plynového pedála na výjazde, pokiaľ nebol volant úplne rovno.
Všetky tieto pocity boli umocnené, preto, že sme práve vystúpili z druhého auta ale s vybevním Track Pack na okruhu. Ale aj tak bolo mierne prekvapujúce, o koľko horšiu mali autá bez Track Packu priľnavosť a kontrolu. Keď už nič iné, sada Cup 2 by mala byť na zozname kupujúceho Machu 1 ako prvá.
Interiér
Rozloženie, povrch a priestor

Mustang má tiež štyri prekvapivo pohodlné sedadlá a veľa úložného priestoru. Je to praktické, ak nie práve ekonomické auto.
Inak tu nie je čo veľa reportovať – je to len štandardný cestný Mustang len s pridaním niektorých kozmetických vylepšení Machu 1. Prístrojový panel bol prepracovaný s hliníkovými doplnkami, na sedadlách sú výrazné pruhy, nové prahové lišty a gravírovaný znak s číslom podvozku automobilu.
Na Mach 1 s britskou alokáciou je možné priplatiť si za voliteľné sedadlá Recaro.
Vlastníctvo
Prevádzkové náklady a spoľahlivosť

Rovnako ako Mustang GT, aj Mach 1 by mal byť pôžitkom – ak ste si teda istí, že chcete namiesto upraveného nemeckého športového automobilu šialený americký muscle car.
Má kotlety – akonáhle odhodíte štandardné pneumatiky a namontujete niečo lepkavejšie – byť správnym cestujúcim vo všedný deň a potom víkendovým bojovníkom na trati. Ford sa s týmito testami spoľahlivosti a výdrže pri týchto automobiloch, hlavne Machu 1, nemazná. Má olejové, difúzne a väčšie hlavné chladiče, veľké neúnavné brzdy a dostatok výkonu.
Navyše je to Ford, takže si ho môžete nechať opraviť takmer kdekoľvek a náhradné diely nebudú stáť celý majland. To je oproti konkurencii veľké plus.
Verdikt
Záverečné myšlienky a výber konkrétneho modelu
Rýchlejšia a lepšia ovládateľnosť ako GT, ale stojí za ten tučný príplatok?

Mach 1 bol navrhnutý tak, aby vyplnil medzeru medzi Mustangom GT a Shelby GT350. A podľa týchto kritérií je to úspech. Je výrazne rýchlejší, lepšie ovládateľný a spravidla lepšie postavený ako GT. A nie je také exotický ako Shelby.
Je však omnoho drahší ako štandardné GT – 11 000 libier, skôr ako začnete pridávať doplnky. Iste, získate vynikajúce tlmiče MagneRide, väčší výkon a možnosť tejto manuálnej prevodovky so synchronyzovaním otáčok (rev-matching). Ale zase nie je ani príliš odlišný, hlavne bez Track Packu.
Naša rada? Kúpte si štandardné GT a ušetrite na životnosti lepivých pneumatík a paliva. Alebo možno kompresor …
Zdroj: TopGear