Maria | April 16, 2021

Prvá účelovo zostavená Škoda EV to zaklincuje. Neuveriteľne presvedčivá alternatíva k ID.4

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Škoda Enyaq iV VÝHODY: Priestranné, dobrá cena, dobrá technológia, výbava a dojazd NEVÝHODY: Jazda by mohla byť jemnejšia. Zvládne v skutočnom svete 480 km Prehľad Čo je to? Je zvláštne, že aj keď sú všetky nakoniec odvodené od spoločného súboru nástrojov, platforiem, motorov a technológií, Škoda je často lepšou stávkou ako rovnocenný Volkswagen. Nie vždy, ale často. To…

Škoda Enyaq iV

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

VÝHODY:

Priestranné, dobrá cena, dobrá technológia, výbava a dojazd

NEVÝHODY:

Jazda by mohla byť jemnejšia. Zvládne v skutočnom svete 480 km

Prehľad

Čo je to?

Je zvláštne, že aj keď sú všetky nakoniec odvodené od spoločného súboru nástrojov, platforiem, motorov a technológií, Škoda je často lepšou stávkou ako rovnocenný Volkswagen. Nie vždy, ale často. To isté platí pre Kodiaq verzus Tiguan, Superb oproti Passatu a dokonca aj Octavia oproti Golfu. 

Pamätajte na to, že ste si prečítali túto recenziu nového päťmiestneho elektrického SUV značky Škoda. Enyaq iV, ktoré je ekvivalentom Volkswagenu ID.4 – je založený na rovnakej platforme a využíva rovnaké pohonné jednotky a technológie. Medzi ďalších konkurentov patria Ford Mustang Mach-E, elektrické Volvo XC40, Kia e-Niro a (prípadne) Tesla Model Y. Enyaq sa v súčasnosti predáva v Británii, ale prvé britské vozidlá podľa plánu pristávať nebudú do začiatku tohto leta. 

Prvý účelový elektromobil spoločnosti Škoda má pôvodne dve verzie. Enyaq iV 60 má 62kWh batériu a cennejší Enyaq iV 80 má 82kWh batériu (obe brutto – 58 a 77kWh netto). Oba majú jeden zadný elektromotor na pohon zadných kolies. Pozeráte sa na 410 až 533 kilometrov tvrdeného dojazdu WLTP, čo je vynikajúce za dané peniaze. 

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

80-ka dostane 201 koní a 60-ka dostane 177 koní, ale medzi ich časmi 0 až 100 km / h je iba 0,2 sekundy a obaja majú krútiaci moment 229 lb. Áno, a obe autá sa nabíjajú maximálnou rýchlosťou 50 kW, pokiaľ neurčíte nabíjanie 100 a 125 kW pre 60 a 80. 

Prichádza pohon všetkých kolies Enyaq s druhým elektromotorom pre prednú nápravu, rovnako ako rýchlejšia verzia vRS. 

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

Enyaq je v skutočnosti dlhší ako ID.4 (ale kratší ako vlastný Kodiaq od Škody, obľúbený v TG), takže má väčší batožinový priestor. Vyše 100 litrov navyše so všetkými sklopenými sedadlami, ku ktorým nemožno pričuchnúť. A prinajmenšom na začiatku to stojí menej. Od apríla 2021 je najlacnejší Enyqaq dostupný za menej ako 35 000 libier, takže má nárok na vládny grant vo výške 2 500 libier pre auto. 

Škoda tiež vyzerá a pôsobí trochu konvenčnejšie – nemenili by ste si ID.4 s normálnym autom, ale možno by ste chceli Enyaq – čo poteší toľko ľudí, koľko sklame. V ktorom tábore si?

Šoférovanie

Aké to je na ceste?

Nerobte si starosti s tlačidlom Štart. Stačí naskočiť, položiť nohu na brzdový pedál, zastrčiť ho do D (alebo B) a ste preč. A netreba si na to zvyknúť – plynový a brzdový pedál sú dobre kalibrované na plynulú jazdu (aj keď tá druhá je trochu drevená) a riadenie je bez problémov, ale pokiaľ ide o hmotnosť a presnosť, je to pekne zvládnuté. 

Nie je to auto, ktoré by vás potešilo jazdiť po ceste B. Ale to je v poriadku. Je to rodinné SUV, takže nemusí byť. Všetko, čo Enyaq musí urobiť, je dostať svoje potomstvo z bodu A do bodu B bez toho, aby ho zvrhli, a hoci nemám žiadne deti, pomocou ktorých by som mohol svoju teóriu otestovať, je stabilný a ustálený natoľko, že by choroba z auta  nemala  byť problémom. 

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

Auto s veľkou batériou LHD s českými parametrami, ktoré sme vyskúšali, malo Dynamic Chassis Control, drahá možnosť, s ktorou sa vo Veľkej Británii bude málokto trápiť. Takto vybavený Enyaq jazdí v pohode, aj keď je zreteľne prudší, ako by mal byť, najmä cez rozbitú asfaltku a výmole. Pravdepodobne cestou budú menšie kolesá a štandardné pružiny. 

Hluk vetra a vozovky je dobre potlačený a Enyaq sa na diaľnici cíti istý pri vyšších rýchlostiach. Pláva šťastne rýchlosťou 120 km / h, ale nedostane sa tam veľmi rýchlo. 0-100 km / h trvá 8,2 sekundy v automobile s výkonom 201 k 82 kWh, ktorý sme vyskúšali, alebo 8,4 sekundy v automobile s výkonom 177 k 62 kWh. Ak idete z bežného crossoveru alebo SUV, bude sa vám 0-50 km / h cítiť dosť úderne. 

Väčšina vozidiel Enyaq má na volante pádla, aby upravila mieru regenerácie bŕzd, alebo môžete prevodovku prilepiť v režime „B“ a efektívne tak zablokovať najsilnejšie nastavenie. Ani potom vám to však neprinesie veľa spomalenia – nejde o elektromobil, ktorý môžete jazdiť prakticky iba na plynovom pedáli. 

Trochu skoro na to, aby sme hovorili o efektívnosti, ale na zmiešanej trase dlhej 100 kilometrov sme dosiahli priemer 5,2 km / kWh. Bol chladný deň, takže som mal zapnuté kúrenie a nejazdil som tak ekonomicky, ako by som mohol. To funguje na skutočnom dojazde 350 km, niečo južne od 450 km, ako tvrdí Škoda. Je potrebné ďalšie testovanie. 

* TG neprijíma žiadnu zodpovednosť, ak vaše dieťa chrstí v zadnej časti Enyaqu. Prepáč. 

Interiér

Rozloženie, povrch a priestor

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

Interiér Enyaq je oveľa menej nepríjemný ako ID.4, hlavne preto, že má menej tých, ktoré rozhorčujú dotykové tlačidlá a posúvače. Napríklad volant má rozmazanie bežných tlačidiel a koliesko na nastavenie hlasitosti. Používajú sa oveľa ľahšie ako touchpady VW a je tu podstatne menšie riziko náhodného stlmenia rádia dlaňou, kedykoľvek odbočíte doľava. 

Centrálna obrazovka má veľkorysých 13 palcov. Zobudenie sa po zapnutí vozidla trvá minútu, ale potom už pomerne rýchlo reaguje na vaše vstupy a má premyslené užívateľské rozhranie. V spodnej časti je rad skratiek pre vyhrievané obrazovky, režimy jazdy a podobne. Dotykový posúvač priamo pod obrazovkou zvyšuje hlasitosť, zatiaľ čo rýchly prístup k ovládačom klimatizácie / vyhrievaným sedadlám je cez pásmo, ktoré prechádza cez spodnú časť dotykovej obrazovky, či už sa pozeráte na mapu, rádio, CarPlay alebo čokoľvek iné.

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

Určite by sme chceli kontrolu nad fyzickou klímou, ale hej, je rok 2021 a zjavne už nie sú „in“. Implementácia ovládacích prvkov klimatizácie dotykovou obrazovkou od spoločnosti Škoda je prinajmenšom lepšia ako v prípade VW a niektorých ďalších. 

Pred vodičom stojí nezvyčajne malá obrazovka – ďaleko od bežných digitálnych združených prístrojov, skutočne zobrazuje iba rýchlosť, nabitie a stav adaptívneho tempomatu. Je to jasné a ľahko použiteľné, aj keď by som bol rád, keby vám údaj o dojazde poskytol percentá aj zostávajúce kiloemtre (percentá sú predvídateľné, koľko kilometrov si auto myslí, že dokáže, kým mu nedôjde šťava). 

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

Pod kapotou sa nenachádza žiadny úložný priestor, aký dostanete v Tesle, ale batožinový priestor je veľký 1 710 litrov a všetky sedadlá sú sklopené naplocho. To je viac, ako dostanete vo VW. Úložný priestor na káble je pod podlahou kufra. Je fajn ich mať kam umiestniť, ale ak ste plne naložení, znamená to, že musíte dostať všetko z kufra, aby ste sa k nim dostali.  

Všetky sedadlá sú pohodlné a je v nich dostatok miesta pre ľudí a veci. Rovná podlaha znamená, že je ľahké sedieť vzadu s tromi krokmi. Škoda, že zadná lavica nekĺže, ako to robí v Kodiaqu, ale aj tak je tu dostatok miesta na nohy. Vpredu je poloha vodiča dobre polohovateľná. 

Medzi šikovné prvky značky Škoda patrí dáždnik vylisovaný vo dverách vodiča a škrabka na ľad ukrytá vo dverách batožinového priestoru.

Vlastnenie

Prevádzkové náklady a spoľahlivosť

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

Samotné stupne výbavy neexistujú. Prvá vec, ktorú musíte urobiť, je rozhodnúť sa, či chcete veľkú alebo malú batériu. Potom si vyberiete z jedného z piatich rôznych interiérov – Loft, Lodge, Lounge, Suite alebo EcoSuite – a nakoniec zo zoznamu 11 balíkov vybavenia (Family, Convenience, Parking atd …). 

Existuje aj niekoľko samostatných možností. Aj napriek tomu, že sa budete väčšinu času nabíjať doma (Škoda tvrdí, že úplné nabitie trvá 9 hodín a 30 minút pre iV 60 alebo 13 hodín pre iV 80 na bežnom 7kW nástennom boxe), nabíjanie na jednosmerné nabíjanie za 440 libier z 50 na 100 kW pre iV 60 alebo 125 kW pre iV 80 sa určite oplatí mať. Iba pre prípad, že by vás niekto chytil. Tepelné čerpadlo v hodnote 1 005 libier je tiež nevyhnutnosťou – malo by byť Enyaq oveľa efektívnejšie pri nižších teplotách. 

Buďte opatrní, aby ste sa nenechali uniesť zoznamom možností. Automobil, ktorý sme testovali, bol vybavený všetkým jednotlivým balíkom a väčšinou príslušenstva. Skvelé. Ale objednajte si jeden páči sa vám a pozeráte sa na účet za viac ako 50 000 libier. 

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

Ceny začínajú na necelých 35 000 librách, takže Enyaqy s malou batériou skutočne spĺňajú podmienky na získanie vládneho Plug-in automobilového grantu (2 500 GBP z elektromobilu s cenou 35 000 GBP alebo menej). Po získaní grantu stojí vstupný Enyaq pred opciami menej ako 32 000 libier. To je skvelá hodnota – na grant momentálne nemá oprávnenie žiadny ID.4. V súčasnosti je VW k dispozícii iba s veľkou batériou a začína na viac ako 40 000 £. Veľká batéria Enyaq začína na 39 350 £ – o viac ako 7 000 £ viac ako iV 60 po zohľadnení grantu.   

A zostatkové hodnoty sú silné v porovnaní s konkurenciou, takže náklady na lízing by mali byť veľmi rozumné. Vlastný leasingový balíček spoločnosti Škoda s názvom Lease & Care obsahuje väčšinu bežných servisných zásahov a za niekoľko ďalších £ / mesiac vám poskytuje sedemdňové používanie bez EV ročne na dlhšie jazdy. 

Záruka je na batériu tri roky / 100 000 kilometrov a osem rokov / 160 000 kilometrov.

https://www.topgear.com/car-reviews/skoda/enyaq-iv

Verdikt

Záverečné myšlienky a výber

Prvá účelovo zostavená Škoda EV to zaklincuje. Neuveriteľne presvedčivá alternatíva k ID.4

Pamätáte si, čo sme hovorili na začiatku? Škoda opäť postavila auto, ktoré by mohlo byť lepšou kúpou ako rovnocenný Volkswagen. S určitosťou to nebudeme vedieť, kým ich nevyskúšame spolu v porovnateľných špecifikáciách, ale na prvý dojem Enyaq prekonáva ID.4 na niekoľkých frontoch. Jazdí rovnako dobre ako jeho bratranec, ale má menej nepríjemný a praktickejší interiér a jeho kúpa je lacnejšia. Najlepšie vyskúšajte jeden predtým, ako sa zaviažete kúpiť druhý.

Zdroj: TopGear

advertisement