Nová vlajková loď spoločnosti Merc EV má dojazd až 763 kilometrov a všetky obrazovky na svete

EQS nie je úplne prvým čisto elektrickým Mercedesom, ale môže to byť prvý, na ktorom záleží. Pretože, zatiaľ čo EQC a EQA sedia na platformách zdieľaných s normálnymi automobilmi a SUV, a sú preto vo svojej podstate kompromisné, EQS predstavuje novú, modulárnu elektrickú architektúru, ktorá je výhradne pre elektromobily spoločnosti Merc.
Táto platforma je predzvesťou novej sedemročnej výroby novej éry účelovo vyrábaného a nekompromisne elektrického Mercedesu. Šablóna, na ktorej Mercedes stavia svoju budúcnosť, a z ktorej bude chrliť ďalšie generácie veľkých elektromobilov (v krátkodobom horizonte menší „obchodný sedan“ EQE a potom SUV EQS / EQE).
Takže toto auto je Big Deal. V neposlednom rade preto, že je to filozoficky elektrická trieda S – automobil, ktorý definuje značku Benz, a do ktorého dáva viac zdrojov ako pri ktoromkoľvek inom. Slovami generálneho riaditeľa Ola Källeniusa: „EQS je navrhnutý tak, aby prekonal očakávania aj našich najnáročnejších zákazníkov. To je presne to, čo musí Mercedes urobiť, aby získal v jeho názve písmeno „S“. Pretože tento titul neudelíme ľahko. “

Model EQS „450+“ sa začne dodávať koncom tohto roka s jedným vzadu namontovaným elektronickým motorom s výkonom 329 koní a modulárnou batériou najnovšej generácie 108 kWh, ktorá využíva málo vzácnych materiálov. Krátko nato bude k dispozícii menšia 90kWh batéria. Británii najskôr chýba dvojmotorový pohon všetkých kolies EQS 516bhp „580“. Čo je škoda. Aj keď EQS nie je taký športový ako Porsche Taycan alebo Audi e-tron GT, pretože Mercedes už potvrdil luxusnú verziu AMG s výkonom až 750 koní.
Ceny sú zhruba v súlade s triedou S, takže by mali začínať približne od 80 000 eur.

EQS má na dĺžku viac ako päť metrov a šírku takmer dvoch metrov viac-menej rovnakú veľkosť ako trieda S. Jeho karoséria má ale iný, aerodynamickejší tvar smerom dopredu od kabíny. Predná časť je nízka a úplne utesnená, s kapotážou v tvare škrupiny, ktorú nemôžete otvoriť (pokiaľ nepracujete u predajcu Mercedes), a kanálmi a uzávermi, ktoré sa odhalia, až keď je potrebné vozidlo ochladiť. Všade, kde sú kľučky dverí vyskakovacie a pod nízko položenými batériami je väčšinou rovná podlaha.
A to je len vrchol ľadovca. Výsledkom všetkých tých hodín v aerodynamickom tuneli je koeficient aerodynamického odporu len 0,20 Cd (ak je vybavený 19-palcovými kolesami a pravdepodobne v športovom režime s nižšou jazdou). Vďaka tomu je EQS najaerodynamickejším sériovým automobilom v histórii – s výnimkou špecializovaných ekologických špeciálov, ako je Volkswagen XL-1 – a znamená, že v najkĺzavejšej a najefektívnejšej konfigurácii urobí elektrická limuzína medzi nabíjaním obrovských 763 kilometrov. Približne to isté ako benzínový S500 v priemere s realistickými 9 l/100 km.

Batéria EQS môže byť počas jazdy predhriata alebo ochladená, takže je vždy pripravená prijať čo najrýchlejšie nabitie. Mercedes tvrdí, že nabíjačka s výkonom 200 kW dokáže doplniť dojazd 298 kilometrov za pouhých 15 minút. Škoda – dáva vám menej času na zápasenie s odporom EQS, jeho kolosálnym dotykovým displejom centrálneho nervového systému. Nové auto je štandardne vybavené portrétnou dotykovou obrazovkou a palubnou doskou triedy S, ale za pár grandióznych prevedení môžete (a mali by ste) upgradovať na rozsiahlu „MBUX Hyperscreen“.

Trojitá obrazovka obsahuje stredový (17,7-palcový) displej, displej vodiča a spolujazdca (oba 12,3-palcové) za jednou tabuľou zakriveného kremičitého skla z hliníka bez skreslenia, ktoré pokrýva takmer celú šírku automobilu. Sľubujeme, že povrch je obzvlášť odolný proti poškriabaniu, ľahko sa čistí bežnou handričkou z mikrovlákna a bol umiestnený tak, aby minimalizoval odrazy.
A naberá na sebe aj palebnú silu – osem jadier CPU a 24 gigabajtov pamäte RAM. Stredová obrazovka a obrazovka pre cestujúcich sú mimoriadne ostré a veľmi farebné odrody OLED a obidve majú haptickú a silovú spätnú väzbu. To druhé – kde obrazovka vie, ako veľmi ju popudzujete a podľa toho môže meniť svoje reakcie – je technológia, ktorá mi na mojom starom iPhone chýba a nepamätám si, že by som ju predtým videla v aute.

Nie, že by ste potrebovali prepichovať obrazovku, ak nechcete – hlasové ovládanie spoločnosti Merc ešte nie je tak chytré ako to od spoločnosti Amazon Alexa (zatiaľ), ale už sa približuje. Všade sú mikrofóny, takže ich môže používať každý z piatich cestujúcich vo vozidle, a každý dostane svoj vlastný profil, do ktorého si môže uložiť svoje nastavenia.
Okrem hlasového ovládania má Merc aj iný spôsob, ako obísť oprávnenú kritiku, že masívne dotykové obrazovky v automobiloch sú sakramentsky rušivé. Používateľské rozhranie (ktoré bolo vyvinuté úplne vlastnými silami) využíva dizajn, ktorý Merc nazýva „nulovou vrstvou“. Účinne využíva AI na predpovedanie toho, čo chcete robiť, skôr ako to urobíte, a potom proaktívne zobrazí príslušné funkcie v pravý okamih, aby ste ich nemuseli prechádzať nekonečnými podmenu. Källenius hovorí, že každého môže naučiť používať systém za desať minút. Berieme ho za slovo.

Bočná obrazovka spolujazdca sa môže sama vypnúť, ak na sedadle spolujazdca nie je nikto. Ak je zapnutá, dokáže vycítiť, keď sa na ňu vodič pozerá, a stlmiť sa priamo nadol, aby nevideli, čo je na nich. Samozrejmosťou sú obrazovky aj vzadu, ak ich chcete, a celý systém je pripravený na bezdrôtové aktualizácie, ktoré by ho mali udržiavať v sviežosti aj po ďalšie roky. Systémy správy batérií je možné aktualizovať aj na diaľku, takže existuje šanca, že vaše EQS môžu byť po doručení ešte efektívnejšie.

Okrem toho dostane EQS riadenie zadných kolies, systém „Energizing Comfort“, ktorý si môže vypožičať údaje z kompatibilných inteligentných hodiniek, aby vám pomohol prebudiť sa alebo vás ochladiť, a to sa dá očakávať pri dverách, ktoré sa otvárajú a zatvárajú samy. Efektné svetlomety môžu premietať správy a varovania na cestu pred vami, ale rovnako ako najnovšie asistenčné systémy spoločnosti Merc (ktoré môžu v určitých situáciách takmer úplne prevziať kontrolu), sú obmedzené tým, čo je legálne, nie tým, čo je v skutočnosti technologicky možné.

EQS sa bude vyrábať v uhlíkovo neutrálnej továrni. Rovnako aj jeho batéria. Majitelia navyše získajú trojročný prístup k Mercedes me Charge, ktorý zaručuje použitie „zelenej“ energie na verejných nabíjacích staniciach. Do budúceho roka bude spoločnosť Merc vyrábať osem elektromobilov na siedmich továrňach a troch kontinentoch. EQS je len začiatok. Poď, Benz.
Snímky: Philipp Rupprecht a Mercedes-Benz
Zdroj: TopGear