Originálny mäkký model spoločnosti Land Rover spĺňa sedemmiestny ekvivalent v roku 2021

Takto teda vyzerá 24 rokov pokroku?
Áno. Ak natiahnete najmenší z modelov Land Rover späť do slávnych hmiel z konca 90. rokov, dostanete Freelander L314. Pôvodne sa projekt volal Pathfinder a kódovým označením CB40 – po Canley Building 40, kde sa koncept vyvinul – bol Freelander moderným Land Roverom.
Namiesto robustného rebríkového podvozku používal monokok a bol dosiahnuteľný, menší a menej zameraný na terén. Urobil dobre, s viac ako pol miliónom predaných.
Aká je časová os medzi touto a červenou?
Freelander z roku 1997 bol pôvodne dodávaný v päť- alebo trojdverových verziách a tiež v prevedení „semiback“ typu „softback“, ako aj v komerčnom variante van. Tento model pokračoval – s niekoľkými vylepšeniami – až do roku 2006, keď ho nahradil Freelander 2 (L359), ktorý sa udržal až do roku 2014. Problémom pre dvojku bol príchod modelu Range Rover Evoque v roku 2011, ktorý mohol byť o niečo menší, ale bol aj oveľa lepšie vyzerajúci, prémiovejší a oveľa modernejší; v tomto bode vyzeral Freelander čoraz horšie.

Discovery Sport – skutočnejšia náhrada za Freelander, ktorá má teraz k dispozícii sedem sedadiel, pristál koncom roka 2014. A uhádli ste, bol skokovo lepší a nový automobil sa stal opäť najpredávanejším modelom Land Roveru. Najnovšia verzia je založená na platforme PTA (Premium Transverse Architecture) spoločnosti Jaguar Land Rover a obsahuje novú benzínovú a naftovú motiváciu Ingenium 4cyl a tiež hybridné varianty. Žiaden kabriolet. A áno, zámerne ignorujeme kabriolet Evoque. Pretože môžeme.
Aký je ten starý?
Zaujímavé. Pod kapotou – ďaleko, ďaleko pod kapotou je malý benzínový štvorvalec s objemom 1,8 litra, prebraný zo súčasného športového vozidla MGF. S iba 118 hp ho musíte vytáčať (protiintuitívne v tvare SUV), ale s iba 1 355 kg to vlastne nie je také zlé. K dispozícii je nápadný päťstupňový manuál, adekvátne ovládanie tela – už vidíte prečo bolo v minulosti také populárne.
Naproti tomu väčšina Disco Sportov je teraz automatická (v tomto prípade deväťstupňová, v niektorých modeloch sa stále dá získať manuál) s oveľa prepracovanejším tlmením, oveľa vyššou silou a tonou hmotnosti navyše. Celkom doslovne. Jedna vec, ktorú si skutočne všimnete, je pocit priestoru v staršom automobile, hlavne vďaka nižšej línii pásu a väčšiemu množstvu skla – moderný Sport sa v porovnaní s ním cíti ako bunker. Menej rachotiace a voľné kúsky, ale staršiemu autu musíte trochu prepáčiť.

Naozaj majú veľa spoločného?
Absolútne. V mnohých ohľadoch tieto dve autá dokonale reprezentujú to, čo sa stalo v celom priemysle. Koncepčne rovnaké auto, moderná verzia je väčšia, výkonnejšia, pohodlnejšia a izolovanejšia. A áno, teraz má možnosť dvoch ďalších sedadiel vzadu. Ale môžete absolútne vidieť, kam mieril Freelander, a v tej dobe to muselo byť ako terč; veliteľská jazdecká pozícia, bezpečnosť pohonu všetkých kolies, nedostatok kompromisu Defenderu, veľkosť Discovery alebo cena Range Roveru.
Skutočne to vyzerá, akoby bolo úplne perfektné. Dobre, takže jeho benzín 1,8 žerie tesnenie hlavy ako tučné dieťa sušienky a benzín V6 pije palivo akoby v nádrži bola diera, ale máte predstavu: Freelander bol dobrá vec.
Ktorý z nich by ste kúpili, keby boli nové?
To je ťažká otázka. Myslím, že Freelander teraz sedí vo výklenku niekde pod Disco Sport, ale rozhodne sa cíti svižnejšie a jasnejšie. Súčasťou je malý motor s nízkymi otáčkami, veľa súvisí s nedostatkom hmotnosti. Nové Disco má viac ako dve tony a je plné súpravy, takže sa vyznačuje charakteristikami oveľa drahších automobilov – je ťažké a tiché, s oveľa ľahším chodom po cestách. Navyše má všetky moderné vymoženosti (rovnako ako bezpečnosť pri náraze), na ktoré Freelander mohol iba túžobne pozerať; naraziť do stromu v Disco Sport a bolela by vás hlava, urobte to isté vo Freelanderi a mali by ste hlavu na prednom skle.

Povedzte mi niečo, čo neviem o Freelanderi?
Zatiaľ čo vo Veľkej Británii sme dostali bohapustý 2,5-litrový benzín s motorom „KV6“ V6, americký trh dostal auto s názvom LR2 HSE s 3,2-litrovým priamym od Fordu s výkonom 230 koní vpredu. Toto musela dať zaveseniu poriadne zabrať. Potom tu bol krátkodobý model Freelander 2 eD4 z roku 2011 – verzia s pohonom predných kolies postavená tak, aby podporovala ekonomiku. Bolo to vôbec prvýkrát, čo bol Land Rover ponúkaný bez pohonu všetkých kolies.
- 2021 Land Rover Discovery Sport D240
4-vlacový turbodiesel, 499 kW, deväťstupňový automat s výkonom 240k, 369 lb ft, 0-100 km/h za 7,9 s, - 220 km/h 6,5 l/100 km, 191 g / km CO2
- 2015 kg, nový £ 50 635
- 1997 Land Rover Freelander 1,8 5 dv.
- 1,796 cm3, 4-valcový benzín, 4WD, päťstupňová manuálna prevodovka
- 118 k, 122 lb ft, 0-100 km/h za 11,1 s, 165 km/h maximálka
- 8,7 l/100 km, 244 g / km CO2
- 1 355 kg, 19 995 GBP nová
Fotografia: Mark Riccioni
Zdroj: TopGear