Maria | April 15, 2021

Dobrodružstvo v šialenom Mercedese EQC 4×4²

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Dokáže Mercovo obludne upravené elektrické SUV urobiť z hory malý kopec? Stratili sme stromy pred niekoľkými kilometrami a asi pred tisíc metrami tvrdá, bojom unavená tráva stratila prehrala tichú vojnu s terénom. Teraz sú to len lišajníky a skaly, vrchol tejto hory sťa holý zub v čeľusti sveta, hrýzajúci do oblakov. Tieto mraky sa tiahnu nízko a v…

Dokáže Mercovo obludne upravené elektrické SUV urobiť z hory malý kopec?

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

Stratili sme stromy pred niekoľkými kilometrami a asi pred tisíc metrami tvrdá, bojom unavená tráva stratila prehrala tichú vojnu s terénom. Teraz sú to len lišajníky a skaly, vrchol tejto hory sťa holý zub v čeľusti sveta, hrýzajúci do oblakov. Tieto mraky sa tiahnu nízko a v jemných korunách chmári nadýchajú sa k výhľadu, ktorý stiera ostatné krajiny.

Tak ďaleko hore nie sú vtáky a plaché svište, ktoré sme predtým videli a to hlavne preto, že tu nie je čo jesť, iba štrk, a cez zimy nemôžete prežiť iba vďaka tuku pekným výhľadom.

Je ticho. A zostáva to tak, ako som sa plazil autom hore za oficiálnym „vrcholom“ Col de Sommeiller vo výške 2 993 metrov nad morom a vyviezol som ho hore, čo sa dá popísať iba ako pohodlný hrb, cez medzeru v plote. V tomto okamihu porušíme čarovných 3 000 metrov (niečo pod 10 000 stôp) a staneme sa legendou už v čase vlastného obeda: práve sme vyšli najvyšší zjazdný priechod v Európe. A dokázali sme to na čisto elektrickom aute.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

Úprimne povedané, je tu prvok nadmerného zaobchádzania. Aj keď je Col vysoký, môžete ho zdolať v akomkoľvek druhu kompetentného vozidla s pohonom 4×4 a do lyžičkového súboja som si pekne priniesol bazuku. Pretože ako môžete vidieť na obrázkoch, nejde o obyčajné elektrické SUV Mercedes-Benz EQC. Toto je Mercedes-Benz EQC 4×4² a tento malý postskriptový multiplikátor zmarí vzorec a rovná sa vynikajúci. Hneď si všimnete pár vecí. Po prvé, štandardný EQC nejazdí tak vysoko. Je to preto, že Squared je najnovší zo série, ktorý namiesto štandardného zavesenia využíva portálové nápravy – do reálneho života limitovanej edície sa dostala trieda G s pohonom 4×4² a trieda E s pohonom všetkých kolies 4×4², ktorá zostala v prototypovej podobe. A teraz je tu tento EQC, ktorý sa momentálne prejavuje niekde medzi nimi.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

To, čo tu máme v jednorazovom fyzickom formáte je stále čisto elektrický, dvojmotorový EQC s výkonom 408 k (564 lb) ft s väčšou schopnosťou v teréne, než predtým a to vďaka vylepšeniam. Teraz je portálová náprava alebo prevodovka v podstate nastavenie zavesenia, ktoré umožňuje posunutie hnacích hriadeľov nad stredovú čiaru tradičnej nápravy pomocou malej súpravy ozubených kolies. V zásade chodidlá na autá s ozubenými kolieskami. Hlavnou výhodou je, že získate oveľa užitočnejšiu svetlú výšku – najmä preto, že je diferenciál zastrčený z cesty – a výrazné zníženie prevodového stupňa (ak chcete) vďaka extra prevodom v samotných nábojoch. Málo použiteľné v cestnom automobile, veľmi užitočné v niečom, čo je viac venované nutnosti prechádzať ponad veci alebo priamo cez ne. Tiež vyzerajú úplne parádne.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

Vypadnuté prevodové stupne každopádne nie sú – teoreticky – také ťažké. Pre väčšinu aplikácií sú k dispozícii skrutkové varianty. Mercedes naopak odviedol riadnu prácu a urobil si to po svojom. Je to o niečo ťažšie, než ako to znie, pretože musíte prispôsobiť, doladiť a ľahko prebudovať všetky dôležité komponenty, aby ste mohli skutočne jazdiť, a nie rezať ako opitý bizón – najmä preto, že auto jazdí na pneumatikách s rozmermi 285/50 R20. Takýto dezén je na 50-sekčných pneumatikách vynikajúci, keď sa vyhnete chodníku, ale poskytuje kinematiku pruženia ako skákací hrad.

Našťastie sa Mercedes pustil do tohto projektu s nápaditými inžiniermi, ktorým skutočne záleží na veciach – Jürgen Eberle a jeho tím nerobia veci len tak. Ale akonáhle to všetko nasmerujete rovnakým smerom, dostanete vozidlo, ktoré je do značnej miery jedinečné: čistý elektrický luxusný maxi offroad, ktorý sa cíti ako sériové auto. V niektorých automobiloch sú mravy tenkou dyhou nad zákernosťou, ale tu nie. Napriek tomu, že EQC 4×4² vyzerá, akoby sa mohol čoskoro predávkovať vlastným testosterónom, je tak trochu mačička.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

Pretože okrem nehmatateľných kúskov je to „len“ EQC. Interiér je z rovnakej koženej zamotanej jaskyne, všetky funkcie vodiča fungujú, k dispozícii je batéria s hmotnosťou 80 kWh s dojazdom viac ako 320 km (dokonca aj pri takomto nastavení), s okamžitým výkonom viac ako 400 koní. A okrem toho, že je pomerne praktický – elektronika bola vyladená tak, aby čo najlepšie využívala hardvér v režime Off-Road + -, je to pocit, akoby ste si niečo kúpili. V skutočnosti je jeho jazda po ceste nesmierne zábavná. Z vyvýšenej jazdnej polohy je cítiť trochu burácanie pneumatík a náprav a zvláštny zmysel pre seba, ale široký postoj a veľkorysá guma a okamžitý elektrický krútiaci moment znamenajú, že ide o obrovskú motokáru na normálnej ceste. Uspokojivé však je, že to tiež nie je skutočná výhoda vozidla, a teda malý plán vyskúšať niečo trochu iné.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

Tak prečo tu? Dobrodružstvá sú momentálne nevyhnutne bližšie k domovu a Col de Sommeiller je priechod v talianskych Cottianskych Alpách na západnej strane regiónu Piemont, ktorý je pevne spojený s hranicami s Francúzskom. A je veľkoryso epické. Vystúpte z malého lyžiarskeho mesta Bardoneccia na spodné sukne hory Chaberton a zistíte, že asfaltová cesta sa čoskoro rozpadne na štrkovú a skalnatú bridlicu, kým sa dostanete do Rochemolles. To nie je prekvapujúce – na mnohých cestách v tomto okolí sú staré vojenské prístupy z 2. svetovej vojny postavené k obslužným pevnostiam určeným na lobovanie mínometov za hranicami s Francúzskom, ktoré podľahli jemnému pohladeniu veku.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

Pomenovaná po chlapcovi Germainovi Sommeillerovi (inžinierovi zodpovednému za železničný tunel Fréjus, ktorý začína na úpätí kopca medzi Bardonecciou a Modane vo Francúzsku), vedie cesta okolo Lago di Rochemolles – pekného alpského jazera – cez niektoré mierne načrtnuté vlásenky a iné vynikajúce scénické vleky, ktoré sa vinú okolo hory priamo na vrchol. Samit, ktorý je, ak vezmete do úvahy určité veci, najvyšším bodom v Európe, kam môžete ísť autom. Teraz existujú vyššie miesta, kde môžete jazdiť s pohonom 4×4, ale sú otvorené iba pre veľmi konkrétne udalosti – na Col, na ktorý sa môžete obrátiť, ak sa pekne spýtate na zastupiteľstve regiónu Bardoneccia a kúpite si povolenie.

Nie je to nijako zvlášť nebezpečné, okrem skutočnosti, že neudržiavané kúsky majú pravidelný zvyk akoby … odpadávať. Okraje sú nestrážené, chodníky úzke – urobte obzvlášť zlý úsudok a neprestanete sa odrážať, kým nepristanete späť v Bardoneccii – a okrem toho, sú tu aj niektoré ďalšie technické úseky. Ale okrem toho je to dosť ľahké stúpanie. Trochu príliš ľahký po častiach, a preto som sa vydal niekoľkými obchádzkami, aby som zistil, či by som mohol dostať EQC do problémov. Táto taktika si čoskoro uvedomila, že tento konkrétny EQC je rovnako epický ako pozadie samotné. V skutočnosti si nedokážem spomenúť na vozidlo, ktoré by sa lepšie hodilo na tento nájazd do hôr, ktorého čistý a svieži vzduch mi kosí pľúca, pretože elektrický pohon vyhovuje takýmto divokým miestam.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

Problémy s elektrinou spočívajú v tom, že mnohí majú pocit, že v ich precíznosti je vzdialené, pragmatické uspokojenie, spokojnosť s mŕtvymi očami. Rýchlosť bez emócii, schopnosť bez spojenia, premena automobilov na biele dobroty s charakterom umývačky riadu. Ale v skutočnosti to záleží len od konkrétnej úlohy. V teréne vládne elektrina. Nie, nebolo by to vhodné na diaľkové trasy, pokiaľ by ste nevyťahovali fotovoltaiku na futbalovom ihrisku a neboli ste pripravení každý deň táboriť na farmárskom slnku, ale priznajme si to; väčšina terénnych jázd sú zvyčajne jednodňové výlety. A pokiaľ ide o skutočnú mechaniku jazdy cez prekážky mimo asfaltu, čistá elektrická energia vždy porazí spaľovací motor.

Praktická aplikácia funguje takto: v teréne je kľúčovým práve točivý moment a to na akomkoľvek povrchu. Aplikácia tohto krútiaceho momentu je rozhodujúca; čím citlivejší môžete byť, tým väčšiu kontrolu nad dodávkou máte, tým máte väčšiu šancu, že sa nezaseknete. Elektromobily poskytujú krútiaci moment bez potreby otáčok za minútu a dajú sa riadiť až do posledného mikrowattu – čo znamená, že sa dokážu plaziť lepšie ako akékoľvek auto s motorom. Ak máte motor poskytujúci dostatočný krútiaci moment pre váhu, ktorú sa pokúšate presunúť, budete môcť získať najlepší možný úchop. A úchop sa bude rovnať pohybu vpred.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

Nenapadá mi vozidlo vhodnejšie na tento nájazd do hôr

Po pridaní rovnako jemného ovládania, ktoré môžete naprogramovať do elektrickej architektúry, môžete syntetizovať ovládanie jednotlivých kolies a rozdelenie krútiaceho momentu na ktorékoľvek koleso, ktoré má najväčšiu priľnavosť. A nemusíte sa spoliehať na to, že sa dostanete do mechanického zablokovania – alebo sa skutočne točí koleso -, aby ste sa dostali do tohto bodu. Jednu vec, ktorú som si všimol pri hraní sa s EQC 4×4², je to, že neroztrhal chodníky. Môžete si doslova prejsť cestu cez prekážku s minimálnym rozruchom a prekonať trakciu metaforickými končekmi prstov EV, ako by ste ich mali preháňať päsťami s motorom IC.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

A najlepší kúsok? Robíte to potichu. Boli by ste prekvapení, koľko spätnej väzby, ktorú vám umožňuje počuť terén, vám v skutočnosti dáva – môžete cítiť praskanie kameňov pod vašimi kolesami, môžete vedieť, kedy sa budete točiť v zákrute a pod. A tiež môžete nechať elektromobil visieť v najrôznejších hlúpych uhloch tak dlho, ako chcete: neexistujú žiadne tekutiny, ktoré by sa hromadili na nepríjemných miestach a začali hladovať komponenty.

Aby to dokázalo, EQC 4×4² dominuje nad terénom. Akýmkoľvek terénom. Všetky terény; štrk, špina, skaly, dokonca aj sneh … Nemá uzávery diferenciálu ani plazivé prevody – ale nepotrebuje ich. Keď je priečne na nápravách na hrboch a hrebeňoch, jednoducho odkloní nájazd od nezaťaženého kolesa na to, ktoré má odľahčené. Teda je to akosi podobné ako všetko. Žiadny rozruch, žiaden revúci motor – iba pokrok. Nájazdové, únikové a odletové uhly sú rozprávkové, čisto výnimočný.

https://www.topgear.com/car-news/adventures/adventuring-mad-mercedes-eqc-4×42

Nie, nemá príliš veľkú artikuláciu nápravy (čo by ste v offroadoch zvyčajne ocenili), ale zvlášť to nepotrebuje. Je pravda, že to nie je málo – a niektoré chodníky na Col sú obzvlášť úzke a nepríjemne … čisté. Ale polomer otáčania je prekvapivý, schopnosť zdolávať samú kozu okolo je nespochybniteľná. Auto nás kĺže, pokojné a nedotknuté, až na samý vrchol hory, poskytuje nám výhľady, ktoré zmätkujú vaše zmysly a oberajú vás o dych. Robí to ticho, v súlade so svojím prostredím.

A najlepší kúsok? Keď som na to, aby som sa dostal hore, využil presne 50 percent dostupného dojazdu, zistil som, že vážne off-roadové a rekuperačné brzdenie je pohodlné spárovanie: funguje v podstate ako mestská premávka typu stop / start, kde je EV najefektívnejší. Na dlhej zjazdovke späť do Bardoneccie vlastne predlžujeme náš dojazd. Ako mágia. Je EQC 4×4² budúcnosťou dobrodružstva? No, pri krátkom chmeľu v teréne jednoducho nemôžete ignorovať, aká skvelá je elektrická motivácia.

EQC 4×4² demonštruje, aké schopné by také vozidlo mohlo byť, a núti vás zaujímať sa, aká môže byť elektrická trieda G – EQG. Do tej doby zostáva ako produktový plán „možno“ v Mercedese. Čo je škoda, pretože začínam veriť, že tiché, elektrické divoké dobrodružstvá sú budúcnosťou a EQC 4×4² je presne ten druh jednorožca, ktorý by ich mohol dodať.

Fotografia: Florian Roser

Zdroj: TopGear

advertisement