Je to v podstate Cupra Leon eHybrid v obleku Formentor?
Áno je. Myslím, že by mala byť. A predsa … je to nejako oveľa viac než to. Zoznámte sa s veľmi zvláštnym druhom nie celkom horúceho hatchbacku. Rozštiepená osobnosť, na chodúľoch.
Čo je pod kapotou?
Výkonnejšia verzia dvoch plug-in hybridných systémov dostupná vo Formentere. A to je už čudné, že?
Cupra – ako nám Seat veľmi chce povedať – je značka správneho výkonu. Pretekárska adrenalínová pumpa, ktorá rýchlo rastie, praská vo švíkoch latentným katalánskym besnením a vášňou flamenca.
Napriek tomu si môžete kúpiť práve toto auto s výkonom 148 koní. Alebo pomalšia Cupra Formentor eHybrid s iba 201 k. Potom za ďalších 2 500 libier je tu tento s výkonom 242 koní. Prečo by ste sa mali namáhať pri vymýšľaní novej spoločnosti so záhadným znakom a potom nasadiť svoje obvyklé rozumné motory?
To je ako povedať všetkým svojim spoluhráčom, že ste teraz satanista uctievajúci diabla s hadom v chove a tetovaním na tvári „I Heart Lucifer“, ale stále žijete v byte so svojimi rodičmi a prosíte matku, aby vám vyžehlila kožený trenčkot.
Nie je však hybrid budúcnosťou rýchlych automobilov?
Zdá sa, že toto osvedčené pohonné ústrojenstvo – spolu s turbomotorom s objemom 1,4 litra a elektrickým motorom s výkonom 114 koní – si už našlo cestu nielen do Leonu Cupry, ale aj do VW Golf GTE a Škody Octavia vRS .
Všetci od Peugeotu cez Porsche po McLaren a Ferrari sú zaneprázdnení rovnakou rovnicou. Benzín + elektrický pohon na krátke vzdialenosti = to najlepšie z oboch svetov pre rýchle autá.
Dajte mi tvrdé čísla.
Pretože zážihový motor pohonu Cupra nedosahuje maximálny výkon, kým sa e-motor nezapojí, celkový výkon systému je tu 242 koní a krútiaci moment ako Civic Type R s veľkosťou 295 libier. Všetko veľmi úctyhodné a veľké ako Golf GTI.
Ale kvôli žiarovkovým batériám, ktoré sa hromadia pod podlahou batožinového priestoru, váži tento Formentor viac ako 1,7 tony. Ne-hybridná verzia s výkonom 306 koní je o viac ako 100 kg ľahšia napriek tomu, že ťaží z pohonu všetkých kolies, ktorý tento poloelektrický automobil nedostáva.
Ak máte v batérii 12,8 kWh plnú šťavu tak 0 – 100 km/h zvládnete za 7,0 s.
A čo tak trochu drsný daňový štrajk EV?
Proti tvrdeniu spoločnosti v podobe dojazdu 52 kilometrov naše testovacie auto zvládlo užitočných 40 kilometrov. Samotný výkon v E-režime je stále dosť skeptický na to, aby udržal krok v mestskej premávke bez toho, aby vám niekto prekážal v ceste. Ak takticky použijete batériu, Cupra tvrdí, že toto auto zvládne 1,25 litra na 100 kilometrov a iba 33 g / km CO2. Ak hľadáte služobné auto alebo idete ďalej ako do centra mesta každý druhý víkend, vaše hľadanie sa pravdepodobne zastaví tu.
Počas týždňa trápenia sa medzi supermarketmi, centrami vonkajších aktivít, kamennými obchodmi a domácnosťou, ako to robí rodinný crossover, bude mať priemer 3,0 – 3,4 litra na 100 kilometrov, pokiaľ udržujete batériu nažive. S preplnenou nádržou a plnou batériou bol celkový dojazd viac ako 480 kilometrov.
V zásuvke pre domácnosť sa môžete nabiť za päť hodín – v poriadku s jednodňovým pripojením.
To všetko znie veľmi rozumne a nie veľmi „španielsky vkus Vamos Cupra-ish“.
Nerobte si starosti, pretože tu sa začnú veci trochu zhoršovať, ak jednoducho túžite po dobre vyzerajúcom päťmiestnom hybride, ktoré by malo byť zábavné a ak máte radi autá, ktorých je tak málo.
Ako to?
Očakávate neúnavný, tichý ťah elektrického krútiaceho momentu, ktorý je pri akcelerácii eHybrid opatrne a plynulo zmiešaný s dychtivým prepĺňaním turbodúchadlom.
To, čo v skutočnosti dostanete, je riadenie krútiaceho momentu, prerušené výkrikom z 1,4-litrového motora, akoby ste stáli na jeho labke, keď spalo, a potom ešte kopa krútiaceho momentu. Možno v opačnom smere, len aby ste sa sústredili.
Je to skutočne živý pohonný agregát – oveľa divokejší ako v Golfe GTE alebo v Leone PHEV vo vlastníctve Cupry. A vaše uši po celú dobu potrápi dabovaný zvukový doprovod s elektrickým žiarením, ktorý kričí cez reproduktory, ako keď váš sused tínedžer hrá Gran Turismo s maximálnou hlasitosťou.
Samozrejme, nemusí to tak byť. Vyraďte z režimu Cupra a pripravte sa na napájanie z batérie a Formentor sa okamžite prepracuje späť do podoby filmu Richarda Curtisa, ktorý hreje, upokojuje a zdráha váš mozog.
Fajn. Ale znova sa pýtam, prečo vôbec mať Cupru, ak s ňou nebudete občas jazdiť ako s únikovým autom?
Ako je na tom s riadením?
Napadajú mi slová „zmiešané“ a „vrece“. Riadenie je chmúrne – je to vlastne úľava, keď sa motory chytia za stojan riadenia a spôsobia mu čínske popáleniny, aby ste si pripomenuli, že je vôbec spojený s čímkoľvek. Napriek tomu vozidlo jazdí mimoriadne pohodlne, aj napriek zdvihnutej crossoverovej karosérii a 19-palcovým ráfikom a celej tej slabine batérie.
Ba čo viac, lepšie predstiera, že je v zákrutách hot hatch, ako napoly elektrický Leon Cupra. Netuším prečo, ale nejako tam, kde sa Leon cíti uzamknutý, svižný a skôr binárny, má Formentor viac toho „po špičkách“, čo hľadáme v zábavných automobiloch. Je nastavený tak, aby sa cítil živý a hravý. Hurá!
Verte mi, že túto kovadlinu s hmotnosťou batérie môžete skutočne použiť na rozkývanie zadného konca na konci výjazdu zo zákruty, zatiaľ čo vaše vlniace sa predlaktia, smerujúce krútiacim momentom, vám vybuchli z rukávov ako pri naštvanom Hulkovi.
Takže hovoríte, že tento hybridný crossover VW Group je – počkajte – balíček plný prekvapení?
Nejako – možno nie úplne zámerne, zo strany Cupry – ale áno. Toto je crossover hybrid s určitou osobnosťou.
Páčilo sa mi bezchybne zdvorilé mravné správanie Formentora v meste a tešil som sa na môj ďalší zápas s volantom. V zákrutách to môže byť zábavné, ale ani na rovinkách sa to vašej rodine nehnusí a nehrkotá.
A ak to znie trochu povrchne, potom hej, vždy je tu namiesto toho pomalší a lacnejší plug-in hybridný Formentor.
Skóre: 7/10
Zdroj: TopGear