Hŕstka prototypov, jednorazových a zrušených automobilov, ktoré sme nikdy nevideli
V priebehu rokov Ford neprekvapivo navrhol stovky automobilov, ktoré ste nikdy nevideli. V novej knihe s názvom Secret Fords sa bývalý produktový dizajnér Fordu Steve Saxty ponorí do nevídaného sveta prototypov, jednorazových a zrušených automobilov.
Tu je ich iba zopár…

Prototyp Sierra Cosworth
Toto bola úplne prvá Sierra Cosworth prerobená z modelu XR4i na otestovanie divokej novej aero súpravy. Tie spojlery mali za následok nejaký rozdiel; okolo Nürburgringu bolo o tri sekundy na kolo rýchlejšie, a to aj pri štandardnom motore XR4i.

Dvojmiestny Escort
Bol zamýšľaný ako výzva pre vozidlá Fiat X1/9 a Triumph TR7, pričom to bol kontroverzný, možno až šialený nápad: vziať Escort a dať mu dvojmiestny vzhľad s motorom uprostred. Ghia, interná pracovná skupinka vo Forde, vyrobila stovky takýchto vozidiel, ktoré ste ešte nikdy nevideli a ktoré boli plne pojazdné.

Capri odvodené od Sierry
Ford sa päťkrát pokúsil – áno, päťkrát – nahradiť Capri, až sa nakoniec v roku 2003 vzdal. Toto je možno najzaujímavejšie zo všetkých. Je to návrh od skupinky Ghia z roku 1980, dva roky pred uvedením modelu Sierra na trh. Pozrite sa pozorne a zistíte prečo: predná časť sa inšpiruje limuzínou, zatiaľ čo používa čelné sklo a dvere nešťastného trojdverového modelu XR4i.

Escort RS Kupé
Tento sa datuje do roku 1972, keď anglo-francúzsky dizajnér Patrick le Quément nakreslil toto elegantné malé auto s výzorom RS. Problém bol v tom, že Capri jednoducho odmietlo zomrieť; Ford musel počkať až do 90. rokov, kým vyrobil malé kupé založené nie na Escorte, ale na Fieste. Puma je pecka, ale museli sme si na ňu počkať.

Granada Coupe
Pokiaľ netrávite dni sledovaním The Sweeney alebo The Professionals, je ťažké považovať Granadu za vzrušujúcu alebo športovú. Mohlo by to byť inak, keby Ford vyrobil túto Granadu Coupe. Má luxus – a veľkú časť štýlu – BMW radu 6 E24 s výzorom žraloka. Alternatívny dizajn, ktorý zvažoval Ford, vyzeral skôr ako Maserati.

P229 Kupé
Čo sa stane, keď spojíte talent, ktorý následne viedol dizajn v spoločnostiach Renault a Porsche, s popredným dizajnérom od BMW Technik? Získate toto očarujúce malé kupé Ford – vyrobené predtým, než sa stali slávnymi. Pozrite sa zblízka a uvidíte, že vyzerá z 90. rokov – ale nie, toto auto bolo vyrobené v roku 1983. O 10 rokov predčilo svoju dobu; Jediné, čo Ford potreboval, bolo miesto, kde ho vyrobiť a dodať motor s dvoma vačkami od Mazdy.

Cortina Coupe
Nemeckou sestrou Cortiny Mark III bola Taunus, ktorá obsahovala aj verziu kupé, ktorá sa vo Veľkej Británii nikdy nepredávala. Keď spoločnosť Ford v roku 1976 nahradila model Taunus/Cortina modelom Mark IV, dodali tieto mašiny do Argentíny. V roku 1981 dorazila Mark V Cortina a podnikaví Argentínčania jednoducho nalepili prednú časť novej verzie na staré kupé, aby sa stali miestnou alternatívou Capri.

Escort RS Turbo
Len málo jednorázových Fordov uniklo zo zajatia, toto je však jedným z veľmi zvláštnej trojice. Lady Diana Spencer mala nástupcu Fordu Escort vrátane červeného kabrioletu XR3i. Kráľovská ochranka, ktorá sa starala o bezpečnosť Lady Di, chcela, aby jazdila na niečom menej viditeľnom, a PR šéf Fordu dostal skvelý nápad – čierny Escort RS Turbo. Vyrobili sa tri autá, jedno pre novinárskeho magnáta na Fleet Street a toto druhé, ktoré slúžilo ako návnada.

GT70
Ešte v roku 1970 sa chcel Ford zúčastniť rely. Poveril jedného z inžinierov stojacich za mohutným modelom GT40, aby navrhol a vytvoril štyri prototypy GT70, ktoré vyzerajú ako súčasný Lotus. To sa nepáčilo šéfovi Fordu Joeovi Orosovi, ktorý ponúkol – no trval na tom – že jeho návrhári v Ghii ponúknu alternatívu. Výsledkom bolo toto ohromujúce zlaté auto, ktoré bolo videné len niekoľkokrát, než zmizlo po zrušení programu GT70.

Wolf
Originálna Fiesta tomuto autu, Wolfovi, veľa dlhovala. Ford mal ťažkosti nájsť svoje nové auto. Henry Ford II chcel niečo „trochu talianske“, a tak bola skupinka Ghia v Turíne požiadaná o nejaké nápady. Toto bol ich druhý pokus a všetkých ohromil – Henry sa na toto auto v roku 1974 pozrel a povedal: „urobte to takto“. Latinsky vyzerajúce auto bolo vždy Henryho srdcu blízke a dokonca vybral aj meno; Fiesta znamená po španielsky večierok španielčina.

RS1700T
Escort RS1700T je pre mnohých nadšencov dokonalým jednorožcom značky Ford. Táto trojoká šelma je ešte vzácnejšia – je to jedna z dvoch kusov vyrobených spoločnosťou Ford Motorsport.
Bol to perfektný nápad; osadiť turbom víťazný pretekársky motor BDA, aby sa výkon XR3 strojnásobil a premenil pohon Escortu z predných na zadné kolesá a štvornásobne zvýšil cenu. Pasažierom je princ Kentu Michal a šialencom, ktorý toto auto preháňa zo strany na stranu je továrenský vodič Pentti Airikkala.
Zdroj:topgear.com